Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - - - - EXPRESS - - - - - - - - - - - -

Easy listening noise? Debutová deska pražského projektu Radio Royal (na KLaNGundKRaCH)

Easy listening noise? Debutová deska pražského projektu Radio Royal (na KLaNGundKRaCH)

tisková zpráva

autor: KLaNGundKRaCH | 29. 09. 2011, 10:16:36 | návštěv: 557 | reakcí: 0

Vychází debutová deska pražského projektu Radio Royal, který tvoří dvě výrazné osobnosti domácího experimentu, Petr Ferenc (Birds Build Nests Underground) a Tomáš Procházka (Handa Gote, B4). Na desce s neutrálním názvem RRCD01 zaznamenali vlastní pojetí hudby, které říkají easy listening noise a která odkazuje k jeho snově-hypnotické tradici.

Petr Ferenc patří už několik let k nejdůležitějším hybatelům české experimentální scény, ať už jako organizátor (festival Stimul), publicista (His Voice, A2) nebo performer. Původní duo Birds Build Nests Underground v posledních letech rozšířil o filmaře Martina Ježka doslova na soustrojí na převracení zvukově-obrazového podvědomí temným rubem ven (naposledy zaujali společným konceptem s italskými psychedeliky My Cat Is An Alien na desce Gramofonu - Voice of the Universe). Když se potkal s Tomášem Procházkou, kterého dlouholeté posunování hranic divadelního žánru dovedlo až k vlastní zvukové tvorbě jiného typu, než je domovská post-krautrocková skupina B4, začal i on svou původně čistě gramofonovou obsesi rozšiřovat o kazety. Právě ty jsou dnes díky tvůrcům, jako je třeba newyorský Nonhorse, vnímány jako médium, na němž se estetika zapomnění a odpadu mísí s touhou a snění o ani ne tak budoucí, jako spíš současné hudbě.

Radio Royal v duchu mcluhanovského fragmentu „médium je poselství"  přidávají do svého instrumentáře několik magnetofonů, na kterých přehrávají nalezené, po domácku nahrané magnetofonové kazety a pásy, a zpracovávají parazitní zvuky a druhotné sonické suroviny (přeskakování jehly gramofonu, zpětnou vazbu, šum audiozařízení).  Zájem o poslouchatelnost noisu a jeho psycho-sociální kontext je přivedl až k touženému blahodárnému účinku performancí zaznamenaných na dvou stopách desky RRCD01. S laskavostí a neutuchající hravostí, jež nakonec vylučuje ironii, zdůrazňují po vzoru psychowalkmanů důležitou úlohu sluchátek. Nejde jen o to, že i noise, poté co všechnu fantazii požraly nejhorší noční můry, potřebuje svůj spánek, aby prožil alespoň příslib nového snění, ale i o to, že když teorie není jednoduchá, je možné sáhnout po prosté lékařské praxi: koho by v postnoisovém věku vrcholně neosvěžil vlídný dotek doktorova speciálního přístroje?

ODKAZY:

http://bandzone.cz/radioroyal

http://vimeo.com/27450354

http://klangundkrach.net

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek