Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - - - - EXPRESS - - - - - - - - - - - -

Svarte Greiner (NOR) & Elegi (NOR) & Metrom (SVK) v Roxy NOD

Svarte Greiner (NOR) & Elegi (NOR) & Metrom (SVK) v Roxy NOD

tisková zpráva

autor: redakce | 22. 12. 2008, 07:39:11 | návštěv: 946 | reakcí: 0

24.1.2009: Svarte Greiner (NOR) & Elegi (NOR) & Metrom (SVK) v Roxy NOD (koncert, promítání grafických prací a dlouhodobá výstava)

Norští skladatelé Erik K. Skodvin (Svarte Greiner) a Tommy Jansen (Elegi) patří k nastupující generaci hudebníků, jejichž jména bývají často skloňována v zásadních hudebních magazínech. Jejich fúze ambientu, konkrétní hudby, field recordings a žánru, který se dá pojmenovat jako "soundtrack k neexistujícímu filmu", tvoří těžké náladotvorné plochy, jenž sami označují jako "akustický doom".

Inspiraci v kinematografii nelze upřít. Hudba je plná jemného šepotu, útržků terénních nahrávek a přírodních zvuků. Spolu s propracovanou vizuální stránkou však dávají nahlédnout do mnohem abstraktnějších zákoutí temnoty.

Svarte Greiner - jinak polovina opěvovaného dua Deaf Center, jehož druhou část tvoří Otto A. Totland (známý též z Nest) - vydává u Type Records a společně s Elegi i na vlastní značce Miasmah. Pod pseduonymem Xhale vydal tamtéž množství nahrávek, které jsou volně ke stažení na internetu. Zatímco s projektem Xhale se profiloval jako zdatný skladatel příjemné IDM a Deaf Center hrají melancholickou, avšak konejšivou neoklasickou hudbu (a la Marsen Jules nebo Sylvain Chauveau), Svarte Greiner evokuje mnohem zemitější nálady. Archetypální strach, noční můry či rituály byly málokdy lépe zachyceny zvukem. Jansen na sebe upozornil projektem Cordion, který spojuje akustické nástroje, zpěv a rytmickou laptopovou elektroniku velmi podobným stylem jako starší Efterklang. Hudba Elegi má však ideově i zvukově velmi blízko Svarte Greiner. Nahrávka Sistereis (výraz pro poslední plavbu lodi k jejímu potopení) mrazivě vykresluje atmosféru stísněných rozvrzaných vraků, bezedné hloubky a neutěšenosti.

Oběma projektům vychází v 2009 nová alba: Elegi - Varde 19.1. na Miasmah a Svarte Greiner - Kappe 16.2. na Type. Jejich první pozvání do ČR bude tedy i exkluzivní ochutnávkou nové tvorby.

www.myspace.com/svartegreiner
www.myspace.com/elegi

Mgr. art. Nenad Brankovič (aka Toluen), na Slovensku dlouhodobě žijící umělec srbského původu, se ve volné tvorbě aktivně věnuje grafice, typografii, malbě, grafickému designu, ilustraci. Zaobírá se experimentálními technikami, knihařinou, vazbou, sbíráním starožitných fotografií a předmětů. Je zakládajícím členem občanského sdružení KAT, které se věnuje inovativnímu designu. Po úspěšném ukončení studia v ateliéru Júliusa Nagya na katedře vizuální komunikace Vysoké školy výtvarných umění pracuje jako Art director v reklamní agentuře CD Ogilvy & Mather. Společný projekt Metrom s Michalem Tornyaiem vzniknul jako zvukový přesah původně výtvarné dvojice a pohybuje se na pomezí žánrů jako dark ambient, industrial nebo syntetizovaná orchestrální hudba. Nové jméno na sebe v rámci zdejší scény rychle upoutalo pozornost.

Jím vystavované práce mají blízko k estetice Davida Lynche (aniž by ho jakkoliv kopírovaly), surrealismu obecně, ranému filmovému expresionismu a k fascinaci zašlými časy. Příbuznost s grafickým stylem zmiňovaného vydavatelství Miasmah a vystupujících Norů není zcela náhodná, jelikož Brankovič pracuje mimo jiné na obalu pro nadcházející album Elegi.

www.myspace.com/metromnoise
www.myspace.com/truetoluen

Koncert proběhne v sobotu 24.1.2009 v experimentálním prostoru Roxy NoD (Dlouhá 33, Praha 1) od 19:00. Součástí večera je promítání Toluenových grafických prací ve foyer. Vstup: 250,- pouze na místě. Od 24.1. do 27.2. proběhne také výstava několika jeho pláten v cafébaru 3+1 (Plaská 10, Praha 5).

www.letmo.net/productions
http://nod.roxy.cz

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek