Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - - - - EXPRESS - - - - - - - - - - - -

Bugge Wesseltoft – kouzelník futuristického jazzu v Paláci Akropolis

Bugge Wesseltoft – kouzelník futuristického jazzu v Paláci Akropolis

tisková zpráva

autor: redakce | 2. 05. 2010, 13:49:54 | návštěv: 648 | reakcí: 0

Palác Akropolis a Music Infinity 2010 uvádí
BUGGE WESSELTOFT live (NO)
support: Sato-San To (Cz)
středa 16.6.2010 od 19.30h
Palác Akropolis


Bugge Wesseltoft - Kouzelník futuristického jazzu

Klasik norského nu-jazzu zahraje na Music Infinity.


Norští jazzoví experimentátoři jsou v posledních několika letech v kurzu a po právu. Pokud jde o přimíchávání impulsů z klubové scény nebo world music do jazzového jazyka, pak se severským muzikantům skutečně vyrovná málokdo. Nitky norského „postmoderního" jazzu se sbíhají v jedné postavě a tou je skladatel a klavírista Bugge Wesseltoft - skutečný kouzelník současného jazzového futurismu. 16. června se českému publiku poprvé představí v rámci cyklu Music Infinity v Paláci Akropolis.

Bugge (číst stejně jako boogie) Wesseltoft (nar. 1964) je dokonalý jazzový samorost - na klavír uměl hrát již ve svých třech letech, ale všechno další formální hudební vzdělání tvrdohlavě odmítá a tvrdí, že sám je svým nejlepším učitelem. V šestnácti založil první punkovou kapelu a koupil si elektrický syntezátor Prophet-5, což je jeho celoživotní láska - na prehistorický nástroj hraje dodnes. Na úplném konci osmdesátých let debutoval na nahrávce norské popové zpěvačky Hanne Krogh, v té době už ale působil v několika jazzových tělesech. V roce 1990 přišlo první společné album s klasikem norského jazzu Janem Gabarekem na ECM Records.

V následujících letech jsou Buggeho syntezátory, klavír nebo varhany slyšet na desítkách desek od popu až po jazzovou avantgardu. V roce 1993 využívá nabídky festivalu v městečku Voss a pro svoji skladbu A Little War Story sestavuje svoji první vlastní kapelu, v níž je i trumpetista Nils Petter Molvaer. Potkává se zde i se zpěvačkou Sidsel Endersen, s níž v následujících letech vydal několik pozoruhodných desek natočených jen v dvojici. Dvě z nich obdržely norskou výroční cenu Grammy.

V roce 1994 Bugge zakládá sebevědomě nazvaný projekt New Conception of Jazz, s nímž odvážně překračuje hranice jazzové ortodoxie směrem k aktuálním trendům v klubové hudbě. House, techno, ambient, ale i hluková hudba nebo volná improvizace, to všechno Bugge přimíchává do výbušného energického koktejlu, který nejlépe chutná na deskách Sharing (1998) nebo Moving (2002). Pod hlavičkou New Conception of Jazz vydal celkově čtyři studiové alba a také jedno koncertní, které zachycuje triumfální světovou šňůru z první poloviny dekády. Po albu FilMiNG vydaném v roce 2005 oznámil Bugge konec projektu.

Výpravy po zákoutích jazzu a současné elektronické hudby zavedly Buggeho i ke spolupráci s takovými osobnostmi jako jsou francouzský klasik klubové hudby Laurent Garnier či kytarista John Scofield. V naší dekádě ho také výrazně ovlivnila indická hudba a s několika místními muzikanty založil i projekt Ragatronics. Jeho současnost jsou ale výhradně sólové aktivity - jako loňské album Playing. I na koncertech si vystačí s arzenálem nejrůznějších syntezátorů, samplerů a sekvencerů, které ho proměňují v dokonalou kapelu jednoho člověka. Od jazzových standardů opepřených neobvyklými rytmy, meditativní pasáže až po hlukové výbuchy, ostatně jeho premiérový koncert v Paláci Akropolis 16. června podá jednoznačný důkaz, že když se jazz pojme dostatečně neortodoxně, je to žánr naprosto živý a originální.

Další informace a audio ukázky:
http://www.buggesroom.com/
http://www.myspace.com/buggewesseltoft

Napsali o Bugge Wesseltoftovi:

„Epický jazzový útok s pozoruhodnými vlivy netradičně pojatého house, který vás dožene až na hranu závislosti. Něco pro milovníky hudby a ne scén."  MIXMAG

„Elektronika, gramofóny, programované beaty - společně se Supersilent a Nilsem-Peterem Molvaerem byl nástup Buggeho projektu New Conception Of Jazz znamením, že v severském jazzu se děje něco velkého." ALL ABOUT JAZZ

„Jeho hudba se vymyká obvyklé chladné atmosféře spojované obvykle s norským jazzem. Kapela pracuje na chytlavém groove obvykle postaveném na houseové formulce, k čemuž se přidává Wesseltoft naříkavé elektrické piáno." BBC 6

Jako support se objeví domácí nu-jazzové trio Sato-San To, které vzniklo na počátku března roku 2008 původně jako experimentální projekt dvojice Thoma Heriana (bicí, loops) a Oskara Töröka (trumpeta). Oba dva muzikanti měli bohaté zkušenosti, které získali a získávají působením v různých kapelách, například Oskar Török či Vertigo Quintet nebo NUO a Thom Herian vystupuje taktéž pod jménem Drama Jacqua a zároveň hostuje v kapelách jako S.O.I.L., Al Yaman, Montage, Segundo, Trio Puo, WNP ad. V červenci 2008 pak pokřtili své první album Skinny, které vyšlo volně ke stažení a vzápětí v srpnu se k nim do sestavy také připojuje legendární jazzový basista Jaromír Honzák (Jaromír Honzák Quartet, Face of the Bass). Formace Sato-San To ve své tvorbě míchá elektroniku, jazzové trumpetové improvizace, junglové rytmické podklady, prvky world music a filmových vypjatostí. Nyní pracují na svém druhém albu.

SATO-SAN TO (nujazz/jungle/experimental)

http://www.myspace.com/satosantocz

http://www.bandzone.cz/satosanto

Předprodej:

Lístky v sítích TICKETPRO, TICKETPORTAL a v kavárně Paláce Akropolis za 340 Kč, Na místě 399,- Kč.

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek