Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - - - - EXPRESS - - - - - - - - - - - -

Debutové album tanečně jazzové kapely Hi-Fi představuje freetekjazz

Debutové album tanečně jazzové kapely Hi-Fi představuje freetekjazz

tisková zpráva

autor: Indies records | 18. 10. 2010, 08:53:11 | návštěv: 886 | reakcí: 0

Hi-Fi - Digestoř

(MAM479-2, 2010 Indies Scope, MP3 149,- Kč, CD 249,- Kč)

www.indies.eu - www.hifiband.info
datum vydání 5.10.2010

„Freetekjazz je kombinací svobody, tekno kultury a jazzu. Co více si může člověk přát?"

Debutové album tanečně jazzové kapely Hi-Fi se jmenuje Digestoř a kapela na něm přesvědčivě ukazuje, jak šikovně skloubit hravost a nadsázku s jazzem, elektronikou, teknem a odkazy rockových legend jako je např. Frank Zappa. Stylově Hi-Fi čerpá z mnoha hudebních pramenů od hip-hopu přes reggae až po techno a drum´n´bass. Autorem veškeré hudby i textů a leadrem kapely Hi-Fi je Petr Wajsar, který je také členem kapely EwaVe či Mandelbrotovy kostičky, autorem hudby muzikálu Pornohvězdy a řady dalších aktivit.

Precizní zvuk alba Digestoř se rodil ve studiu Largo, dle slov kapely v rodinném prostředí, kde jsme měli velké množství prostoru pro práci, takže úpravy a "sounddesign" jsou na této desce vykoupeny mnohadenním sezením před bednami. Na této desce je zachycena většina zásadních písní z prvního období kapely, které byly upraveny pro současnou čtyřčlennou sestavu." Hi-Fi původně měla až osm členů, proto některé skladby dostaly nové aranže. Celkově však přes všechnu svou hravost neztrácejí skladby rockovou energii ani podmanivost tanečních rytmů. Úvodní Tygá nás provede freetekjazzovými zákoutími a v jinotajném zvukomalebném textu zde zazní i název alba Digestoř. Proč právě „digestoř" vysvětluje Petr Wajsar: „Je to ještě zapamatovatelnější slovo než "Tygá" nebo "Makumba". A to už je, myslím, na pováženou." Většina textů je plná slovních hříček, což dokládá například „Tekeiro", skladba, jejíž text je určen všem, kteří nerozumí italsky nebo „Rosa Kaitenna", jež je tklivou baladou o tom, kterak nevinnou dívku za její upřímnou lásku stihl spravedlivý trest. Jazyk, ve kterém je píseň nazpívána, není romština, i když při prvním seznámení písnička svádí k této mylné domněnce. Poslech alba také působí na pohybové centrum posluchače od lehkého podupávání nohou až po taneční orgie. Od lehkého jungle beatu (Tekiero) přes techno-funkové rytmy (Indecisive baby) či breakbeat (Buď jak Fík) až po freetekjazz (Tygá).

Pilotním singlem se stala skladba Makumba, která má na základech reggae vystavěný nekompromisní taneční rytmus, který i díky řadě slovních hříček dal režiséru Adrianu Kukalovi základy k natočení vtipného videoklipu. Kromě členů kapely Hi-Fi a jejích fanoušků zde hraje zásadní postavu i Jiří Lábus. Výsledná podoba navíc ukazuje, že členům Hi-Fi rozhodně není vlastní brát se vážně. Tuto vlastnost dokazuje kapela mimo jiné i na koncertech, na kterých panuje skvělá atmosféra, vytvářená kromě hudby i svěží komunikací s publikem.

Křest CD:  23. 10. 2010 Malostranská beseda, Praha

Seznam skladeb:

01 tygá                                 3.59

02 tekiero               & nbsp;          5.37

03 makumba                     3.40

04 indecisive baby         4.30

05 fivetechno                   8.43

06 buď jako fík                  4.15

07 ukolébavka                  6.29

08 středověká                  5.17

09 naša rosa kaietanna 3.55

bonus: makumba /video/

celkový čas 46.46

autor všech skladeb a textů © Petr Wajsar

nahráno a smícháno 04/2009 - 08/2010 ve studiu Largo

mix Jaroslav Pachý a Petr Wajsar

mastering Ivo Sedláček - velvetmastering.com

videoklip: Makumba video

námět, scénář, režie - Adrian Kukal

kamera - Miroslav Halada

střih - Šimon Hájek

speciální efekty - Ondřej Pfeiffer, Adrian Kukal

hrají - Jiří Lábus, členové Hi-Fi a další

Hi-Fi

Petr Wajsar - hudba, texty, zpěv, baskytara, elektronika

Jan Šimůnek - elektrické housle

David Růžička - bicí nástroje

Miroslav Lacko - klávesy

Bio Hi-Fi

Kapelu Hi-fi založil v roce 2002 hudební skladatel Petr Wajsar. V současném obsazení hraje od roku 2006.

Hi-fi se zaměřuje na elektronickou taneční hudbu a jazz. Stylové rozpětí tanečních rytmů však sahá od hip-hopu přes reggae až po techno a drum´n´bass. Originální české a anglické texty v sobě často zahrnují slovní hříčky, rytmickou mluvu a beatbox. Kromě živých nástrojů využívá skupina i elektroniky a bicích smyček. Většinu repertoáru tvoří autorské písně, podle typu akce a prostoru jsou však do programu zařazovány i jazzové standardy v tanečních a jiných úpravách. Během své existence kapela vystoupila mj. na festivalech Colours of Ostrava, Rock for People, Trutnov open air, Vinyl Cup a v klubech Cross, Malostranská beseda, brněnská Stará pekárna či ostravský Templ. Písničky Hi-Fi se též objevily v playlistu Radia 1.

Petr Wajsar - hudba, texty, zpěv, baskytara, elektronika
Aranžérsky a skladatelsky spolupracuje s mnoha českými orchestry a umělci. Jeho skladba „emitgaR" reprezentovala Český rozhlas na Mezinárodní tribuně skladatelů 2002. Pro Městské divadlo v Plzni napsal celovečerní balet Maryša. Jeho skladba „Drum'n'Berg" získala cenu posluchačů v kompoziční soutěži Nuberg 2007, Filharmonie Hradec Králové ji s úspěchem uvedla v cyklu "Klasika jinak" a také se umístila v semifinále soutěže ISC 2008. Wajsar je držitelem ceny OSA v kategorii „Nejhranější mladý skladatel vážné hudby za rok 2008". Muzikál Pornohvězdy, který napsal s autorsko-režisérskou dvojicí Petr Kolečko - Tomáš Svoboda, se s úspěchem uvádí v Praze a také v ostravském Divadle Petra Bezruče. Hudba k tomuto muzikálu byla nominována na cenu Alfréda Radoka za rok 2009. Kromě autorské kapely Hi-FI je také vedoucím souboru EWaVe, který je kombinací smyčcového kvarteta Epoque quartet, nadzemského hlasu Gabriely Vermelho a Wajsarových osobitě ulítlých skladeb. Se sbormistrem Lukášem Prchalem a polyesterem českého showbussinesu Ester Kočičkovou založil obří těleso Mandelbrotovy kostičky, které je kombinaci velkého smíšeného sboru a rockové kapely.

Jan Šimůnek - elektrické housle
Je členem Originálního pražského synkopického orchestru, Agon Orchestra a Orchestru Národního divadla v Praze. Zároveň se věnuje i modernímu jazzu a aranžování.

Miroslav Lacko - klávesy
Od roku 2002 je členem Melody Makers Ondřeje Havelky a kromě toho se angažuje v dalších projektech jako hráč na syntezátor a jiné klávesové nástroje.

David Růžička - bicí nástroje
Je vyhledávaným hráčem na bicí nástroje v řadě předních českých orchestrů, jako hráč na bicí soupravu působí v řadě rockových kapel.

 
 

Promo rozhovor s Petrem Wajsarem:

1. Rozsah tvých hudebních aktivit je docela široký, co Tě vedlo k založení Hi-Fi?

Základní podnět k založení kapely mi dal Michal Pavlíček, který mi jako můj profesor skladby v 6. ročníku na Pražské konzervatoři tuto myšlenku soustavně zasazoval do hlavy nenápadným, leč soustavným nátlakem. Definitivním impulzem byl pro mě reggae festival na Štvanici, jehož název, ba ani přesné časové určení, si již bohužel nepamatuji. Vzpomínám si pouze, že to bylo přibližně 13. 15. roku 3634.

2. Jakým způsobem se proměnilo Hi-Fi od roku 2002?

Sestava Hi-fi během své existence prošla poměrně bohatou historií a četnými změnami ohledně repertoáru i personálních změn. V době největšího personálního rozkvětu bylo v kapele více než 7, ale méně než 9 členů. To by ještě nebylo tak hrozné, kdyby jedním z těch členů nebyla žena. Současná sestava Hi-fi vznikla náhradou za pěvecký večírek v pražském klubu Blues sklep, který nemohl proběhnout z důvodu hojné neúčasti účinkujících. Protože v dosahu se v té chvíli nenacházel žádný hráč na baskytaru, byl jsem nucen se tohoto úkolu zhostit sám. Od té doby kapela funguje v nezměněné sestavě.

3. Proč Digestoř?

Dle reakcí publika soudíme, že je to ještě zapamatovatelnější slovo než "Tygá" nebo "Makumba". A to už je, myslím, na pováženou.

4. Co bylo na natočení alba Digestoř nejtěžší?

Nejtěžší na realizaci tohoto CD byla samo sebou produkce,  jako je to u každého projektu, který koordinuje více individualit, názorů a časových plánů. Nahrávání, sezení ve studiu, diskuze o zvuku, pořadí skladeb - to všechno byla pouze "třešnička na dortu". Ten dort se však skládal z nekonečných protelefonovaných a propřemýšlených hodin, koordinace termínů, čekání, trávení času v dopravních prostředcích. Přes to všechno nám podmínky pro vznik alba navýsost přály - měli jsme takřka neomezený prostor ve studiu a spoustu přátel, kteří neváhali přiložit k našemu dílu nejen svoji fyzickou, ale i finanční pomoc. Oproti běžné výrobě podobného CD jsme měli mnoho výhod, za které jsme z celého srdce vděčni a doufám, že se nám podařilo je správně využít.

5. Ale výslednou verzi jste neřešili jen ve studiu?

Po předběžném smíchání desky jsme uspořádali soukromý poslech pro asi 40 pozvaných, kteří vyplnili poměrně podrobný dotazník týkající se názoru na různé parametry jednotlivých písní i desky jakožto celku. Některé názory jsme využili při finálním domixování, zvláště při posuzování intenzity zpěvu a výběru singlu.

6. Koncerty Hi-Fi se vyznačují poměrně velkou komunikací s publikem. Vychází to i z Tvého propojení s divadelním světem?

K odpovědi na tuto otázku často přikládám soukromý vtip - "Já divadlo nenávidím - ostatně jako každý, kdo ho miluje". Hudba a vizuální show - to vždycky bylo, je a bude neoddělitelnou dvojicí. Já sám jsem osoba po herecké stránce zcela nevzdělaná, a proto jsem moc rád, že sis naší snahy všiml /smích/. Nutno však přiznat, že opravdu zásadní lekce mi udělil a stále udílí pan Lacko, náš milý klávesista, který je mimo Hi-fi také dlouholetým členem Melody Makers Ondřeje Havelky, kde vedle Mr. Havelky samotného vystupuje vedle takových legend české divadelní improvizace, jako je např. Martin Zbrožek a další. Já sám čas od času účinkuji s Ester Kočičkovou a jako pomocná síla v různých funkcích jsem také působil v celé řadě divadelních inscenací založených na hudební složce. Za ty roky jsem si divadelní svět - promiňte mi ten výraz - opravdu zamiloval.

7. Poměrně raritní se zdá být i Tvoje účast na projektu „Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?" Jak na to po letech vzpomínáš?

Zatím poslední představení Ivánka proběhlo ve Volyni, která je rodným městem Jiřího, rozuměj Lábuse. Pro svoji hudební "mercuryovskou" vložku jsem pro tuto příležitost zvolil pojetí dvojrole, ve které jsem představoval jak Velkého Freddieho, tak operní divu Monserrat Caballé. Tento výstup sice vznikl z čiré nutnosti nahradit chybějící zpěvačku, patří však nejen dle mého názoru mezi jeden z mých nejzásadnějších sólových výstupů. Tři měsíce předtím jsme s "Ivánkem" účinkovali na Festivalu českého divadla v Bratislavě. Představení bylo do posledního místa zaplněno stařenkami, které v životě neslyšely ani slovo "žalud", natož "pohlavní orgán". Z takových příhod, týkajících se tohoto legendárního představení, bych mohl vytěžit nejeden celovečerní román. A když osud dovolí, také to učiním.

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek