Prime

Prime

Režie: Ben Younger

autor: maxim horovic | 26. 05. 2006, 19:43:47 | návštěv: 5731 | reakcí: 0

Na rovinu: na tenhle film jsem se díval kvůli Umy Thurman a jejímu spoluhraní s Meryl Streep, zvědavý na takové partnerství. Od příběhu očekávám více či méně schématickou romantickou komedii a muži mě v tom filmu zajímají ze všeho nejmíň. A to jediné se mi potrvzuje.

Příběh ženy ve středních letech, vykolejené rozvodem, a její židovské psychoterapeutky. Ta jí radí užívat právě nabyté volnosti, než zjistí, že si začala s jejím, téměř pětadvacetiletým, synem. Zápletka skýtající mnoho příležitostí ke komice, sladkobolně utápěným scénám i konfliktům: náboženské rozdíly, nezvládaný vztah matky a syna, touha ženy po mladším partnerovi a jeho touha po starší ženě, pokrytecký přístup psychologa k pacientovi, přátelství dvou žen.

Tyhle uzlové body jsou nabíledni a taky jsou vám servírovány, ale jinak, než je obvyklé. Jakmile začnete očekávat spletení dějových nitek a vyvrcholení následující scény, neodvratný střet, nic takového se nestane. Provalení identity mileneckého páru je stejně nečekané jako rozchod milenců, tatam je happyend. Scénář si provazochodecky vykračuje kolem ošoupaných žánrových momentů, udržuje si nadhled i vtip, aby tak vznikl film nadmíru citlivý, empatický a uvěřitelný. A to se scénáristovi a režiséru Benu Youngerovi daří udržet až do konce, do samého finále.

Jednotlivé role nabízely sklouznutí ke grotesce, čehož se nedokázala uchránit např. opěvovaná Moje tlustá řecká svatba (My Big Fat Greek Wedding, 2002), film umný, ale v zajetí romantického schématu víc, než se na první pohled může zdát. Meryl Streep v roli psycholožky má vždy o jeden pohyb méně, v gestice i mimice, aby se z její postavy nestala karikatura, gag je vždy tak blízko. Uma Thurman coby žena ve středních letech, mimo jejich fyzických dispozic, dokáže v mžiku vystřihnout naivní okouzlení malé holčičky, poučenou milenku i nádobu přetékající láskou a pochybami. Všichni ostatní jsou jen spoluhráči, méně známí herci, vybíráni typově.

Prime se pohybuje mezi romantickým a psychologickým příběhem, je to kultivovaný a neprvoplánový snímek, logicky nekončící happyendem. Důvěryhodný, příjemný a nepříliš náročný. Zahraje vám na citové struny, ale nepodsouvá růžové brýle, natož aby se stal pouhou žánrovou hračkou, žvýkačkou na pozdní odpoledne. Šrámy neléčí a zajíčky nepovzbudí. Jen jim dá pusu na dobrou noc a chápavě ukáže, kde jsou dveře.

Originální název: Prime
Režie: Ben Younger
Hrají: Uma Thurman, Bryan Greenberg, Meryl Streep, Jon Abrahams, Aubrey Dollar, John Rothman, Zak Orth