Wilbur se chce zabít

Wilbur se chce zabít

režie: Lone Scherfig

autor: Jer_C | 11. 09. 2006, 23:17:02 | návštěv: 4967 | reakcí: 1

Po úspěšném snímku Italština pro začátečníky natočila režisérka Lone Scherfig tragikomický příběh o notrickém sebevrahovi a jeho starostlivém bratrovi s názvem Wilbur se chce zabít. Černá komedie s prvky dramatu a romantiky je sondou do osudů dvou bratrů, kteří si díky svému rozdílnému pohledu na svět neustále a vzájemně ovlivňují život. Snímek nám předkládá příjemnou povídku o životě, který prostě stojí za to žít.

Ústřední postava filmu Wilbur (Jamie Sives) je na první pohled normální sympatický chlapík, má však jeden zásadní problém - neustále se pokouší o sebevraždu. Jeho bratr Harbour (Adrian Rawlins) na něj po smrti rodičů dohlíží, neustále ho zachraňuje ze spárů smrti a nakonec mu na doporučení psychiatra nabídne, aby bydleli společně v jeho domě, kde je zároveň i knihkupectví, které zdědili po otci. Po bratrově svatbě se svobodnou matkou Alice (Shirley Henderson) sleduje Wilbur jejich spokojený rodinný život a pomalu si začíná uvědomovat, že samotné bytí má nějaký smysl. Teď jen řeší, jestli své životní úsilí vloží do rozvoje knihkupectví, hledání přítelkyně nebo dalšího pokusu o sebevraždu.

Scénář filmu balancuje na hraně mezi černou komedií, u které se i v těch nejbizardnějších momentech zaručeně smát budete, vážnými pasážemi i dějově poněkud odbíhajícími momenty, které však divákovi dávají možnost pochopit myšlenkové pochody jednotlivých postav. Především charaktery dvou bratrů a jejich odlišné pohledy na svět jsou zde rozpitvány opravdu důkladně. Zatímco Wilbur bere vše jako překážku a jediným východiskem ze situace je pro něj předčasný odchod ze scény, jeho bratr je přesně opačný. I když má nepříliš šťastný život, bere věci s nadhledem.

Díky faktu, že charaktery postav jsou nám servírovány poměrně polopaticky (nikoliv prvoplánově), mnohdy dopředu odhadnete co se bude dít a i závěr filmu není nikterak nečekaný. To ovšem rozhodně není na škodu. Vyniknou tak zajímavě stavěné dialogy a získáte i dostatečný prostor k tomu, abyste všechny informace zpracovali a zamysleli se nad nimi už během filmu. Herecké výkony hlavních postav jsou kvalitní, především Sives v roli Wilbura zvládá skvěle všechny jeho nálady a vnitřní rozpory.

Snímky o sebevraždách bývají povětšinou záležitostmi pochmurnými, v tomto případě je to přesně naopak. Wilbur se chce zabít není nikterak objevný film, má však poutavý příběh a je dobře zahraný. To z něj dělá nenáročnou a zároveň příjemnou podívanou, u které si odpočinete a ještě budete mít z takto stráveného času dobrý pocit.

Originální název: Wilbur Wants to Kill Himself
Režie: Lone Scherfig
Hrají: Jamie Sives, Adrian Rawlins, Shirley Henderson, Lisa McKinlay, Mads Mikkelsen, Julia Davis, Susan Vidler