Bitva na nebi

Bitva na nebi

režie: Carlos Reygadas

autor: mw | 16. 01. 2008, 08:39:52 | návštěv: 3833 | reakcí: 0

Mexický tvůrce Carlos Reygadas uspěl v roce 2002 se svým debutem Japonsko, který sbíral festivalová ocenění po celém světě. Pomalu plynoucí příběh muže, který unavený životem odešel umřít do mexických hor a ubytoval se u 90-leté stařenky, s níž se mimo jiné pokusil o dopředu domluvený sexuální akt, šokoval obecenstvo. Nejinak tomu bylo o tři roky později s jeho druhým filmem Bitva na nebi.

Reygadas se tentokrát přesunul z vesnic a hor do rušného Mexico City. V něm žije Marcos, pracující jako řidič v rodině generála. Se svou ženou unesou dítě s vidinou velkých peněz jako výkupné, ale dítě jim nešťastnou náhodou zemře. Nic z toho ovšem ve filmu přímo neuvidíme. Krátké období po této události je námětem filmu. Hned první obraz nám ukáže dvojici při orálním sexu – víc než cokoliv jiného připomíná tento akt spirituální zvěst, kterou chce Reygadas předat. Veškerá erotika a násilí v celém filmu pak sleduje jiné účely než jen jednorázové šokování.

Marcosovi začne, na rozdíl od jeho ženy, hryzat svědomí kvůli smrti dítěte. Začíná bloudění Marcosovou myslí a hledání spásy v dlouhých meditativních záběrech. Reygadas si do svých filmů vybírá neherce (až na generálovu dceru Anu), kteří svým postavám dodávají na věrohodnosti dřívějších vesničanů snažících se uspět v obrovském Mexico City. Spousta neherců navíc hraje samy sebe jako například právě Marcos, který je ve svém životě opravdu šoférem generála. Důležitá je postava Any, jež se podobně jako slavná Catherine Denéuve v Krásce dne živí prostitucí, ačkoliv nemá díky bohaté rodině o finance nouzi. Marcos si k ní vytvoří pouto závislosti, přesto se rozhodne udat se policii. Jeho nečekané pohnutky a náboženská pouť městem přidávají filmu další rozměr. To podporuje i filmová hudba – jedním z nejlepších okamžiků je prolínání hudebních motivů při Marcosově zastávce na benzínce (klasická hudba linoucí se z reproduktorů stanice a zpěv poutníků).

Vynikající je kamera Diega Martíneze Vignattiho, který s Reygadasem spolupracoval již na Japonsku, kde se blýskl mimojiné nádhernou závěrečnou jízdou po kolejích (sledoval trosky nehody, aniž by z kolejí sjel a lačnému diváku pozorněji ukázal, co se vlastně stalo). V Bitvě na nebi tento způsob rozvíjí, třeba při pohlavním styku Any a Marcose. Vignatti nejprve oknem sleduje probíhající sex, ale pak kamera velmi pomalu vyjede ven a začne kroužit kolem panelákových oken, bílých zdí a nechává diváka v napětí, kam vlastně směřuje. Vše bez hudby, pouze reálné zvuky nuzného sídliště. Kamera se po dvou minutách a 360° vrátí zase k oknu, kde už je však po 'vyvrcholení'. Různé hrátky jako zamlžování objektivu v momentě, kdy Marcos ztratí své tlusté brýle a kamera se 'převtělí' do jeho očí, jsou dalším potěšením vnímavého diváka.

Reygadas udržel laťku vysoko postavenou svým předchozím filmem a rád se nechám překvapit, s čím ještě tento stále mladý režisér přijde.

Originální název: Batalla en el Cielo
Režie: Carlos Reygadas