Don't be a pussy!

Don't be a pussy!

Wanted Timura Bekmambetova

autor: davo krstič | 7. 07. 2008, 22:27:41 | návštěv: 3573 | reakcí: 1

Na začátku toho všeho byl komiks skotského autora Marka Millara, který vyšel i v češtině pod názvem Mrtvý nebo živý. Velmi nekompromisní, velmi politicky nekorektní a velmi vtipná záležitost o znovunalezení ztracené sebeúcty, která rezonovala zejména u těch komiksových fandů, kteří mají rádi podobně stavěné popkulturní a postmoderní koktejly míchané Garthem Ennisem (kupříkladu Kazatel, Punisher, Hellblazer). Na konci toho všeho je stejně nekompromisní, i když jen mírně politicky nekorektní, ale pořád dost vtipná adaptace Timura Bekmambetova s Jamesem McAvoyem a Angelinou Jolie v hlavních rolích.

Kdybych komiks nikdy nečetl a nevěděl, o co v něm kráčí, asi bych řekl, že film Wanted nabízí kromě několika slušných automobilových honiček především vrcholnou akční scénu, kde hlavní roli hraje pendolino a žigulík (nekecám!). Kromě „matrixovských“ fíglů jako zpomalování záběrů, detail letící kulky nebo skokový střih ale hlavně nabízí zajímavého hlavního antihrdinu Wesleyho Gibsona, který je neskutečně příjemnou alternativou k těm uhlazeným a überkladným Spider-Manům, Supermanům a Fantastickým čtyřkám. Ty z vás, kdo milují Fincherův Klub rváčů, Bekmambetovy předchozí opusy Noční hlídka a Denní hlídka a nevadí vám trochu víc krve a násilí (a taky cvičné střílení do už mrtvých těl), pošlu rovnou do kina.

Jenže Millarův komiks znám a tak bych se měl u jeho převodu na plátno na chvíli pozastavit. A i v tomto ohledu panuje naprostá spokojenost. Přestože autoři komiksu (kromě Millara ještě kreslíř J.G. Jones) se na scénáři nepodíleli a spokojili se s produkcí, vznikla poměrně věrná adaptace, které se i přes mírně obroušené hrany podařilo zachovat ducha a náladu předlohy. Samozřejmě, hnidopiši budou poukazovat na to, že hlavní zápletka je úplně jiná (což není tak úplně pravda, minimálně zůstal zachovaný motiv touhy hlavního hrdiny pomstít smrt svého otce) a rýpat do toho, že v komiksu je Wesley blonďák a postava Profesora Šalamouna je trochu méně uhlazená a trochu více magor (škoda, že filmaři se neodvážili upozornit na jeho slabost pro velmi mladé prostitutky, ale to by jim Morgan Freeman asi nepodepsal).

Stejně jako v komiksu i v jeho filmové adaptaci je nejlepší první polovina, v níž se zakřiknutý, ušlápnutý a hypochondrický účetní Wesley mění za pomoci tajného Bratrstva ve špičkového nájemného zabijáka. Bekmambetov v této části téměř plýtvá skvělými nápady (nechci prozrazovat všechny, ale o tom, v jakém stavu hlavní hrdina na začátku filmu je, vypovídá nápis „No results“ po zadání jeho jména do Googlu). Druhá polovina pak nabízí již víceméně standardní akční podívanou, navíc narušovanou hrdinovými výčitkami svědomí a pochybováním nad smyslem své nové existence .Tohle v komiksu OPRAVDU nebylo, ale na druhou stranu, to co unesou kreslené obrázky, jen stěží unese film s rozpočtem sedmdesát milionů dolarů (vypadá dvakrát dražší), kde vám hrají hollywoodské hvězdy. Alespoň, že zůstal do jisté míry zachovaný ceněný závěr komiksu, kdy hlavní hrdina promlouvá k nám, divákům – a není to věru moc příjemné.

Bekmambetov zkrátka dokázal, že má stejně jako zabiják Wesley pořádné koule. Wanted je vizuální lahůdka, v níž kromě čistě ikonické Angeliny Jolie podává skvělý herecký výkon (ano, v komiksovém filmu!) čím dál zajímavější James Mc Avoy. Jo, a taky tam hraje plakát Václava Klause… A jestli si zítra v práci zadáte do internetového vyhledávače svoje jméno a neobjeví se žádný výsledek, tak tu nečtěte recenze a nekrmte se v kině popcornem, ale radši udělejte něco pořádného – třeba pošlete šéfa do pr… !

Originální název: Wanted
Režie: Timur Bekmambetov
Hrají: