Zbytečná krutost

Zbytečná krutost

režie: Joel Coen

autor: ysalamiri | 5. 01. 2006, 17:51:01 | návštěv: 3681 | reakcí: 0

Film noir „v texaskách“, který z bratrů Coenů udělal Bratry Coeny a odsoudil násilí o dvacet let dřív než Bowling for Columbine. Úspěch tuto prvotinu dnes slavných sourozenců provázel již od podzimní premiéry na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu (1984) a byl korunován Velkou cenou poroty na festivalu Sundance (1985).

Příběh se začíná odvíjet docela banálně. Abby je nešťastně vdaná mladá žena, která jedné deštivé noci podlehne barmanu Rayovi. Ten k ní již roky chová city romantické povahy a přesvědčí ji, aby svého manžela Martyho opustila. Jejich vášnivé dobrodružství v motelovém pokoji je však pečlivě zdokumentováno soukromým detektivem Visserem, najatým Abbyinou drahou polovičkou. Marty je vylíčen jako prchlivý autoritářský hajzl, pro něhož je násilí nedílnou součástí každodenního přežívání, a proto je logické, že nevěru své paničky nenechá bez odezvy. Po neúspěšném pokusu vyleštit si poplivané ego vlastními silami znovu povolává Vissera, aby dílo dokonal. Pan V. je ovšem slizoun bez špetky morálky a pod jeho cowboyským kloboukem se již začíná osnovat ďábelský plán...

Zbytečná krutost by jistě nebyla tím čím je, nebýt vynikajících hereckých výkonů. John Getz, představitel Raye, dokázal brilantně ztvárnit muže, jenž je schopen si z lásky k ženě sáhnout na ono pověstné dno. Frances McDormandová (mimojiné manželka Joela Coena) je jako Abby jednoduše dokonalá a o výkonu M. Emmet Walshe coby bezskrupulózního soukromého očka Vissera se dá mluvit snad jen v superlativech. Právem mu patří Independent Spirit Award za mužský herecký výkon v hlavní roli.

Anglofilové se mohou na základě originálního názvu domnívat, že děj je až příliš jednoduchý, zdání však klame. Bratři Coenové totiž snímek prošpikovali mnohými absurdními náhodami, které mají za následek velké BANG následované kulkou v hrudním koši. Upocená atmosféra Martyho striptýzového baru a dým Visserových cigaret jen umocňují kulminaci napětí, které v závěrečných minutách filmu graduje na téměř nesnesitelnou úroveň (doporučuji si před začátkem filmu vyprázdnit močový měchýř). Symbolika filmu způsobuje mráz, který se nepřetržitě prohání po zádech diváka, ale zároveň jej také vede k závěrečné pointě.

Zbytečná krutost není pouhým příběhem o manželské nevěře, je v prvé řadě rafinovanou sondou odhalující celé krvavé spektrum lidské viny, ubohosti, potřeby pomsty, lásky k penězům, ale i lásky k člověku. Každým coulem snímek, který nálepku kultu a jednoho z nejlepších thrillerů počátku 90. let nenosí jen tak zbůhdarma.

Originální název: Blood Simple
Režie: Joel Coen
Hrají: J. Getz, F. McDormandová, D. Hedaya, S. -A. Williams, M. Emmet Walsh a další