Povídky z kuchyně

Povídky z kuchyně

režie: Bent Hamer

autor: ysalamiri | 24. 01. 2006, 21:03:59 | návštěv: 3767 | reakcí: 0

Nebýt švédské firmy IKEA, tato úžasná komedie s nádechem absurdna by pravděpodobně nikdy nevznikla. IKEA totiž v 50. letech investovala do vědeckého výzkumu životního stylu hospodyněk a právě tímto výzkumem se nechal norský režisér a scénárista Bent Hamer (Factotum) inspirovat při tvorbě Povídek z kuchyně.

Ve snaze co nejekonomičtěji uspořádat zařízení kuchyně určené svobodným mužům, se švédští odborníci na hospodaření v domácnosti vydávají až na norský venkov, aby zde získali poznatky o chování místních starých mládenců. Členové institutu mají za úkol pouze observovat, a to bez jakéhokoli verbálního kontaktu s daným objektem či jiného vměšování se do jeho každodenního života. Linie příběhu se odvíjí od vztahu poněkud upjatého pozorovatele Folkeho Nilssona a předmětu jeho zájmu: podivínského staříka Isaka Bjorvika, který se v celé situaci ocitl jaksi nedorozuměním. Zpočátku se snaží Folkemu pobyt ve své kuchyni co nejvíc znepříjemnit a dokonce si v ložnici tajně zařídí druhou kuchyň, odkud Folkeho sleduje dírou vyvrtanou v podlaze. Z pozorovatele se tak paradoxně stává pozorovaný a Isakovi zároveň dochází, že chlápek, který celý den zaznamenává každý jeho krok do plánku je také jen obyčejný člověk s běžnými potřebami. Postupem času tak i severská srdce roztávají a do citově sterilního výzkumu se připlete lidský prvek...

Výborné herecké výkony všech zúčastněných spolu s nádhernými lokacemi vyvolávají v divákovi něco jako sentimentální radost ze života a slabší jedinci nejspíš budou nuceni použít kapesník. Retrostylizace pak tomuto komornímu snímku dodává potřebnou lehkost a podtrhuje jeho humor. Film tak citlivým způsobem připomíná význam komunikace v lidské společnosti a nesmyslnost snahy o tabulkovou klasifikaci života. Vztah Folkeho a Isaaka je i jakousi alegorií vztahu dvou severských států; během druhé světové války totiž bylo právě Švédsko oním “nezávislým pozorovatelem“ německé okupace Norska.

Povídky z kuchyně se mimojiné staly jedním z nejbizarnějších filmů promítaných v roce 2003 na MFF v Cannes, kde právem získaly cenu FIPRESCI a jsou také majitelé mnoha dalších mezinárodních ocenění a nominací.

Originální název: Salmer fra kjokkenet
Režie: Bent Hamer
Hrají: Tomas Norström, Joachim Calmeyer, Bjorn Floberg a další