Mazací hlava

Mazací hlava

režie: David Lynch

autor: Jer_C | 7. 02. 2006, 16:30:52 | návštěv: 8804 | reakcí: 10

Ve svém celovečerním černobílém debutu z roku 1977 vás režisér David Lynch uvrhne do podivně svíravého technokratického světa, kde o pocity klaustrofobie a poruchy trávicí soustavy nebude nouze. Realita je skryta pod tíživým nánosem černočerné temnoty, která dává prostor k odhalení nejtemnějších propastí lidské mysli.

Dá-li se v případě Mazací hlavy vůbec mluvit o nějakém příběhu (v klasickém slova smyslu), interpretací je nesčetně mnoho. Někteří ve snímku nacházejí složitý propletenec ďábelské symboliky, jiní v něm vidí "jen" dokonale promyšlený sled bizarně-fantaskních obrazů, další zase soubor několika nepochopitelných experimentálních scén sloužící jen k "vymazání" mozku. Je na každém jedinci, aby se s dějem filmu vypořádal po svém.

Obrazové zpracování do jisté míry evokuje staré němé filmy. Kamera si libuje ve hře světla a stínu, v dlouhých statických záběrech. Herci jsou jako v transu. Za celých devadesát minut trvání filmu padne ve snímku jen něco málo přes sto vět. Velice důležitým aspektem je zvukový "doprovod". Uvozovky jsou v tomto případě na místě. Industriální ruchy, kňourání, neurotické skřeky, šumy a hlukové stěny tvoří svébytnou složku filmu a provázejí jej po celou dobu. Ke gradaci děje a pocukání nervů nemohlo být využito lepších prostředků.

Lynch moc dobře ví, jak si pohrát s divákovým podvědomím. Mazací hlava ve vás odhalí nedefinovatelný pocit, který byl uložen někde hluboce ve vašem nitru. Teď se dere na povrch. Záleží na individuální osobnosti každého z nás, jak se s ním popere. Ať už vám Mazací hlava navodí pocit zvracení, deprese, znechucení, nudy, zvrácené harmonie či čehokoliv jiného, určitě vás zasáhne. A to bez ohledu na to, zda se vám film bude líbit či nikoliv.

Originální název: Eraserhead
Režie: David Lynch
Hrají: Jack Nance, Allen Joseph, Jeanne Bates, Darwin Joston, Jennifer Chambers Lynch, Gill Dennis