Idioti

Idioti

režie: Lars von Trier

autor: ysalamiri | 11. 02. 2006, 12:05:55 | návštěv: 3614 | reakcí: 0

V souvislosti s tímto snímkem se tak nějak vtíravě nabízí v úvodu zmínit jeho výjimečnost a takřka revoluční vliv na způsoby vyjadřování v moderní kinematografii. Jistě, je to koneckonců dílo vzešlé z kontroverzního skandinávského manifestu Dogma 95, také dílo, které snad jako první na plátně seriózně ukázalo detail pohlavního styku, atd. atd. atd. ; jsou to však důvody, díky nimž si Idioti zaslouží nezapadnout na věčných lovištích celuloidu? Toť otázka...

Děj příběhu je zasazen do kodaňského předměstí, kde se nachází dům patřící strýci jednoho z hlavních hrdinů Stoffera. V tomto domě tráví léto několik třicátníků-intelektuálů, kteří našli podivnou zálibu ve hře “na idioty“. Jejich počínání je jakousi formou empirického výzkumu, při němž se coby mentálně postižení vydávají mezi lidi a sledují jejich reakce na zdánlivě odlišné jedince. Ať už se ale jakkoli snaží o racionální zdůvodnění této “zábavy“, je nadevše jasné, že slabomyslnost je pro ně samé způsobem, kterým se zbavují svých problémů, zelenou pro jejich duši svíranou společenskými normami a make-upem zakrývajícím vlastní citovou negramotnost. Diváka při poznávání světlých i stinných stránek útěku z reality provází tichá Karen, prototyp Trierovy hrdinky oplývající vnitřní silou. Ta je také jedinou, která zcela pochopí, že hrát si na idiota ve skutečnosti znamená ukázat zrcadlo dnešnímu šílenému světu.

Lars von Trier ušil Idiotům vskutku svérázný kabát, a to přesně podle měřítek již zmiňované Dogmy 95. Film je natočen pouze ruční kamerou, což mu dodává na větší syrovosti a realističnu a nepochybně přispívá k puncu neotřelosti, který je navíc umocněn výbornými hereckými výkony.

Nakonec bych se snad ještě zmínila o jedné ze zásad Dogmy 95: “Okamžik je důležitější než celek“. Velice zajímavá a zároveň, co se kinematografie týče, sporná myšlenka. Sporná jako celá Dogma 95, která je, dle mého názoru, již od začátku pouhým prostředkem k proslavení jejích tvůrců. Celá filozofie manifestu, která prosazuje režisérovu větší odpovědnost k filmovému dílu, stojí na hliněných nohou a myslím si, že její prosazování je jen krokem zpět k většímu konzervatismu ve filmech. Idioti jistě stojí za zhlédnutí, celek vám však v tomto případě dá víc než pouhý okamžik.

Originální název: Idioterne
Režie: Lars von Trier
Hrají: Bodil Jorgensen, Jens Albinus, Anne Louise Hassing, Troels Lyby, Henrik Prip