Šílení

Šílení

režie: Jan Švankmajer

autor: ysalamiri | 9. 03. 2006, 19:33:25 | návštěv: 5253 | reakcí: 1

Infantilní pocta Jana Švankmajera Edgaru Allenu Poeovi a Markýzi de Sade, která jistě potěší milovníky vepřového, zastánce Freuda a obdivovatele ňader Ani Geislerové. A samozřejmě nejednu přemýšlivou duši se smyslem pro sur.

Scénář Šílených existuje již od 70. let a je inspirován povídkami E. A. Poa Zaživa pohřben a Šílený psychiatr. Po snímcích Zánik domu Usherů a Kyvadlo, jáma a naděje je to již třetí Švankmajerův počin na motivy Poova díla. I v Šílených se samozřejmě objevuje tradiční švankmajerovská animace, která zde připomíná především dva dřívější režisérovy krátké filmy Zamilované maso a Jídlo. Tentokrát je však použita pouze jako jakýsi dovysvětlovací prostředek a příběh na ní zcela jistě nestojí.

Snímek zachycuje osudy mladíka Jeana Berlota (Pavel Liška), který se vrací domů z pohřbu matky. Ta zemřela v ústavu pro duševně choré v Charentonu, přičemž svému synovi zanechala pouze starý hřeben a nervovou labilitu. Podivným sledem událostí se Berlot dostane do společnosti tajemného Markýze (Jan Tříska), který jej přesvědčí, aby na nějaký čas využil pohostinství jeho sídla. Mladík však svého rozhodnutí záhy lituje a jeho psychický stav se zhoršuje vlivem podezřelých událostí, které se rojí okolo Markýzovy osoby, a jež měl sám možnost pozorovat. Markýz mu doporučí hospitalizaci v psychiatrické léčebně svého přítele doktora Murlloppea (Jaroslav Dušek). Ačkoliv je Berlotovi doktor Murlloppe krajně podezřelý, zamiluje se do jeho údajné dcery Charloty a do léčebny nastoupí. Od této chvíle je však plně na divákovi, aby si uvědomil, kdo je na plátně blázen a kdo ne..

Mnohovrstevnatost tomuto snímku opravdu nechybí. Švankmajer na diváka vyrukuje s velkolepou alegorií naší společnosti; ta je záměrně situována do jakési neurčité doby, čímž je zdůrazněna myšlenka neměnnosti podstaty lidského ducha, jeho hříchů a paradoxů v průběhu staletí. Objevuje se zde také známý křesťanský dualismus duše a těla, avšak v poněkud drastickém a absurdním rozměru. Šílení vyslovují mnoho otázek, jako správný psychiatr vás však nechají na odpovědi přijít samotné.

Co se týče hereckých výkonů, jde více či méně o konstantní hodnoty. Pavel Liška v hlavní roli znovu potvrzuje, že není jen oním prototypem frajírka „vtipe vylez“; avšak ve srovnání s ostatními hereckými kolegy na mě jeho Jean Berlot působí místy až příliš submisivně. A sekundanti? Jan Tříska si zde opět střihnul svou one-man-show v shakespearovském stylu, Aňa Geislerová byla hezká a mrcha k tomu. Kostýmy byly také hezké, lokace jakbysmet.

Shrnuto tedy v bridelovském stylu: Co Bůh? Člověk? Svoboda? Manipulace? - Šílení.

Originální název: Šílení
Režie: Jan Švankmajer