Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE FILM - - - - - - - - -

Návrat

Návrat

režie: Andrej Zvjagincev

autor: ysalamiri | 10. 04. 2006, 16:19:35 | návštěv: 6022 | reakcí: 1

“Komorní snímek z roku 2003 debutujícího Andreje Zvjaginceva Návrat se vymyká převažujícím současným trendům světové kinematografie a vrací se ke kořenům moderního filmu.“ Toť první věta oficiálního infa a zároveň jediná informace, se kterou jsem usedala na tvrdou sedačku třineckého kina. Nutno poznamenat, že právě ona nevědomost nejspíš měla na svědomí, že po zhlédnutí Návratu se ve mně po dlouhé době opět ukotvil pocit absolutního zadostiučinění.

První celuloidová okénka jsou vyplněna záběry zvlněné vodní hladiny, častým to prostředkem k navození jakési záhadné atmosféry. Tou je snímek doslova prošpikován, neočekávejte však žádnou duchařinu stylu Pod povrchem. Zvjagincev před divákem exponuje zdánlivě fádní příběh vztahu otce a jeho dvou synů, postupem času si však uvědomíte, že debutující Rus má za lubem mnohem víc než “pouhou“ vysvětlivku Oidipovského komplexu. Bratři Andrej a Ivan se vrátí jednoho slunečného odpoledne domů a v ložnici najdou spícího otce; mlčenlivého chlapíka, kterého již dvanáct let neviděli. V zájmu oživení vztahů, spíše však výstavby nových, je otec vezme autem na výlet, který se posléze vyvine v zoufalou road movie s neurčitým cílem a tragickým vyústěním.

Návrat patří do oné kategorie snímků, o nichž je možno mluvit snad jen v superlativech. Koncepcí trochu připomíná Čechovovy hry, kdy máte chvíli po skončení pocit, že se vlastně vůbec nic nestalo a ono se přitom pohnulo zeměkoulí. Ačkoliv je tedy toto drama popisováno jako komorní, síla, s níž působí na diváka, předčí nejednu slavnou filmovou tragédii; narozdíl od ní to však zvládne s minimálními prostředky, tiše a v poklidu. Totéž platí i pro herce, kteří své role ztvárnili jakoby mimochodem, bez zbytečného přemáhání, ovšem s brilantním výsledkem.

Člověk z kina odchází občas nadšený, čas od času znechucený a někdy prostě jen znuděný. V době, kdy se cena lístku rovná útratě za několikahodinový pobyt v hospodě, je na filmových tvůrcích, aby divákovi nabídli jakousi protihodnotu a Návrat je v tomto případě satisfakcí víc než přiměřenou.

Informace

Originální název: Vozvraščenie
Režie: Andrej Zvjagincev
Hrají: Vladimir Garin, Ivan Dobronravov, Konstantin Lavronenko
Žánr: drama
Celkový čas: 105 minut
Země: Rusko
Rok: 2003
Distributor: AČFK
WWW: http://www.kino.com/thereturn/index.html

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 1
Nadanka
24. 01. 2007, 13:37:30
Skutecne vynikajici film - atmosferou, poslanim, vybornymi hereckymi vykony. Videla jsem pouze v TV a z platna musi byt ucinek jeste vyraznejsi. Doporucuju!

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek