Balaclava

Balaclava

Retrospective

autor: horovic | 4. 10. 2007, 14:32:21 | návštěv: 5059 | reakcí: 0

Balaclava má mezi punkovýma kapelama výsadní postavení, respekt napříč styly a dlouhou cestu. Přesto neměla dlouhou desku. Retrospective to vyvrací a naštěstí není in memoriam...

Ohledávající nahrávka zahrnuje dříve vydané ípíčko a dvě splitka (s Complicite Candide a Old Testament), plus další songy z let 1999 – 2004. Znatelná je rozdílná zvuková kvalita jednotlivých částí, hlavně té úvodní, která byla nahrána v Jámoru a ostatních věcí. Ale to už tak prostě chodí, Ježek a ti druzí. Ve stylové papírové krabici je kromě disku knížka. Obsahuje texty, ke každému je navíc přidaných pár slov, někdy vyznání, někdy průhled do minulosti, ondy citát. Dvojí pohled: zbytečné osvětlování jasného textu a proti tomu fakt, že myšlenkový obraz kapely dostal pevnější obrysy. Všechno doplňují fotky z koncertů a taky pohříchu ilustrativní fotky k jednotlivým textům. Takovéhle vydání by chtěla mít každá kapela. A Balaclava nestaví jen na bukletu a dárkovém balení.

Nejsem bez výhrad, některé songy zavánějí heslovitou agitací, ale co. Asi by řekli: boj si nevybíráme, zbraně ano. „Vezměte knihy a čtěte, komunikujte, bděte.“ „Láska není zločin.“ Patos. Patos, který unesou. Někdy to vím, jindy se otřepu husinou nebo odleskem kýče (symbol trnové koruny a krev stékající po tváři – prostě nevěřím na mesiášské krasořečnění). A pak jsou tu texty, které vás tlačí rafinovaněji, volí metaforu (Odlévání zvonu) nebo vyhrocené otázky, musíte si odpovědět a musíte se zamyslet, než začnete souhlasně řvát a hrozit pažemi. „Kolik přihlížejících zlomí své sobectví?“ A taky slova, co budou rezonovat dýl, nastavujou zrcadlo: „Nehodlám se vyrovnat s pocitem viny a usínat bez výčitek svědomí.“

Hudba je to strhující, několikrát jsem se otočil, kladivo, buchar, kostka cukru a svalová křeč, zatnutá pěst, sborový hněv. Nabroušené riffy, „nabruste svoje ostny“, rychlý bič po hmatníku, basová interpunkce. A pak Banán, kurvazpěv a kurvavztek, vydojený hlasivky, emojek, ten psí, dávivý.

Punkrock, rozjetej a rockovej, žádný kolovrátek, zákruty a větve kytar, už je to zase tu, hard rock jak vyšitý, je to tady, je to všude a sedí to, seš strom a kolem je les, tak co se divíš. Výbornou práci s atmosférou a aranžemi si můžete vychutnat v 1952, uvozenou monologem z Vávrova Kladiva na čarodějnice. Filmová reminiscence, politické procesy, historická souvislost. Nálada a napětí. Dobrodružství kriminalistiky už tolik nevyzní, ale Láska není zločin je už zvukově propadlá a syrovější. Balaclava jede metal, jede crust, angažovaný punk. Ale taky jsou lyričtí, zvířecí něha a temná vize budoucího. „A tak tu klečím, nevidím hvězdy, umírám...“

Balaclava je nejpřesvědčivější v náboji, který má, je to magnetické pole, kterému neodoláte, i když hoříte pro jiné myšlenky. Získají si vás. Ta vůle, nekompromis a touha po pravdě je neodolatelná.

Píseň srdce.

Žánr: punk/HC