Sightings

Sightings

Through the Panama

autor: Ondřej Parus | 19. 05. 2008, 14:34:49 | návštěv: 2627 | reakcí: 0

Začátek je víc než jasný! Kdo zná dosavadní tvorbu newyorského tria Sightings kolem kytaristy a zpěváka Marka Morgana, nechá se bezpochyby unést právě Morganovým vokálem. Zatímco na deskách Absolute (2003) či Arrive in Gold (2004) nikdy nepřesáhne brutální zvuk lo-fi prostředí, vymezeného ostatními nástroji (jde tu o kytaru, bicí a basu v té nejsyrovější kombinaci, jakou si lze představit) a z jeho linky tu zaslechneme vždy jen hysterické fragmenty, na novince jako by chtěl naznačit, že se něco změnilo.

Pokud pomineme citelný podíl „šíleného“ producenta Andrewa W.K, vtip je v tom, že nezměnilo. Zpěv opět nemá nic z vlastností, které jsme mu zvyklí v hudbě připisovat. Je jen zdánlivě procítěný a melodie jsou zdegenerované (skladba The Electrician). Ve skutečnosti je téměř bez emocí a kombinace jeho zdvojené nebo znásobené linky se znuděnou lehkostí, to je přesně spojení, které z něho dělá „zpěv mimo sebe“, jen další součást arzenálu, který využívá historii rocku jako materiál pro totálně anti-rockovou zvukovou masu. (A taky spojení, kterým se Sightings opět vrací k jednomu ze svých inspiračních zdrojů – newyorské scéně No Wave, především její hlučnější linii reprezentované kapelami DNA a Mars, ale také Teenage Jesus and the Jerks.)

Nebezpečí, že se někdo bude na Through the Panama (vinylovou verzi letos vydal Thurston Moore na svém labelu Ecstatic Peace) unášet jen hlasem, ale Sightings vyvažují ještě větším zautomatizováním hraní až do úplného chladu – pokračují tak v tendencích předchozí desky Arrive in Gold. Post-hard core tu znamené především „hard a cold“, minimalismus tu mají na starosti špinavé ruce a hluková aura, která obestírá všechny repetice, dává zapomenout nejen na rock’n’roll, ale taky na veškeré slavné dějiny loopu.

Hranice mezi tím, čeho je schopna kytarová hudba, a tím, pro co vznikl už samostatný pojem „hra na objekty“, je v případě Sightings samozřejmě porušena. Když Morgan, Hoffman a Lockie z ostře řezaného zvukového monolitu vypreparují nějaký dostatečně bezvýznamný, „bílý“ fragment a začnou ho donekonečna opakovat a rozvíjet, ať chceme nebo nechceme, dostávají se často až k dnes už vysmívanému industriálnímu stroji, který ale najednou začal zase perfektně fungovat – pro jiné účely ovšem...

Těžko říct, k čemu dál přirovnávat, Sightings jsou v rámci současné noiserockové scény dost osobití, rozhodně jedni z nejdrsnějších. A svým způsobem jsou to oni, kdo dál posouvá hranice v používaní kytar a kdo ve své nekompromisnosti překonává i kapely jako Lightning Bolt (též hvězdy labelu Load Records), Wolf Eyes, Magic Markers anebo Black Dice, se kterými je zase pojí mytologie newyorské scény. V roce 2004 také vydali skvělou desku Gardens of War, na níž zpívá Tom Smith z To Live and Shave in L.A, „další nepříčetný, zatraceně chytrý a téměř autistický performer“ (jak napsal časopis Pitchfork), a která evidentně dost znamenala pro současnou podobu samotného tria.

Dvě věci jsou ale jisté. Jejich pražské vystoupení 15. 6. v klubu 007 bude určitě podobný šok, jako byly hned zkraje devadesátých let v Čechách koncerty a nahrávky „jakéhosi kanadského tria“ FAT, a co je především sympatické: Sightings nadále zůstávají – soudě i podle nové desky – jednou z mála kapel, která vytahuje kabely z kytar ještě dlouho před tím, než vůbec dohraje.

Žánr: noise rock / experimental
Nosič: CD/LP
Celkový čas: 38:23