Mudhoney

Mudhoney

Superfuzz Bigmuff: Deluxe Edition

autor: cyril kosak | 29. 12. 2008, 16:46:43 | návštěv: 2563 | reakcí: 0

Nejčastěji se vedou debaty, jestli tihle velikáni, co formovali kus muziky, jsou ještě k něčemu, nebo už jedou z kopce dolů a jak rychle. Skalní fandové tesaj svoje pravdy do krve, ostatní se smějou pomníkům. S tím se nedá nic dělat a já se nebudu stavět u poslední desky ani na jednu stranu. Jednak nepíšu o poslední desce, jednak tihle drakonauti asi budou vždycky drásat rokenrol živelně do zemdlení a to se namítá jen těžko. Mudhoney a sebenegr? Ještě ne...

Ač znovu zmasterované, znějí tracky jako traktor zavřenej dole v garáži a zaházenej mokrym jílem, motor jebe a nezáleží, jestli chytíš jeho otáčky, drajvr stekl do nádrže, oktanovej chlasták. Už jen tahle nekompromisnost jim předurčila místo obecně málo známých průkopníků grungového předpeklí.

Všechny songy na výročním dvojalbu (20 let od založení kapely) byly nahrány v letech 1988-1989, zvukově ošetřeno, ale žádné nové přídavky. Mudhoney tak vyšli z releasu Superfuzz Bigmuff Plus Early Singles (1990), k němuž přidali dema, song ze sedmipalce Dope, Guns and Fucking In The Street Vol. 1 a z kompilačky Sub Pop 200. Druhou desku tvoří líve záznamy z Berlína a kalifornské Santa Barbary (1988).

Hmotně jde o digipack se slušnou fotopřílohou, která byla typická pro tehdejší dobu a pomohla zpopularizovat tuhle muziku a je v protikladu proti zavedené metalové optice. Hudebně i vizuálně je to pohled zpět k syrovému punku a několika rozháraným kytarovým riffům, tydle kapely nechtěly vypadat jako metalové celebrity, samej flanelovej vágus. Máte rádi kvílející kytary, efektované struny, zpětné vazby a krabičky na podlaze? Demáče jsou kuriozity pro komparatisty, ale tady je zřejmé, že i kapela jako Mudhoney na oficiální nahrávce musela (nebo chtěla) ubrat z kytarového marasu, který místy neměl daleko k noise (srovnejte vály Mudride).

Počáteční období Mudhoney nebývá vyzdvihováno jako nejlepší, protože nikdo neřekne, že už to maj za sebou, vrchol někde mezi. Na grunge jsem se nikdy pořádně nesvezl, i když jsou uvnitř desky, které mám rád. Při poslechu Mudhoney se ptáte, proč jste místo Cobaina neslyšeli tuhle partu a proč Pearl Jam nepředskakovali jim, ale naopak. Protože Mudhoney se nevlezli do úzkoprofilový pičky byznysu?

Desku k zevrubnému přehlédnutí poskytli Day After, tamtéž jí lze zakoupit.

Žánr: grunge
Nosič: 2CD