Subhumans

Subhumans

Internal Riot

autor: cyril kosak | 8. 01. 2009, 07:03:42 | návštěv: 3257 | reakcí: 0

Klasici světového punkrocku Subhumans z britského Cornwallu, nejsou totéž co Subhumans z Vancouveru, kteří vznikli ještě o dva roky dříve (1978) a hrají taktéž punk. Osobně preferuju anglány s jejich přízvukem a rozmanitější stavbou chytlavých skladeb. Internal Riot? External Fuck.

Subhumans zformovaní kolem ideového vůdce, textaře a zpěváka Dicka Lukase vydávají na vlastním labelu Bluurg Records a představují angažovaný punk, ostrý a melodický, sdělný a společensko-kritický. Že jsou legenda nic neznamená. Co čekat od kapely, která do roku 86 vydala dvě desky a nějaké ípka, pak ohlásila konec a několikrát se pokusila o zmrtvýchvstání? V devadesátém osmém se to skutečně stalo, ale sotva desetiminutová krátká deska-destička Infinished Bussines byla spíš vroucím přáním budoucího než předsvědčivým návratem. Následuje live album na velelabelu Fat Wreck a o rok později (2004) ještě koncertní DVD. Pořád to jsou ale výběry a výtahy, stará sláva smrdí octem a ne kořalkou.

Až konečně přicházejí s normální řadovkou Internal Riot a já smekám. Skvělá forma, svěží a mladistvý punkrokec dědkovatejch ostrovanů. Texty popisující pokřivenou civilizaci a válečná nutkání, rajský plyn supermarketů, obhajoba různosti pohledů. Věčná témata v nehostinné krajině Země, tradiční leitmotivy. Subhumans ovšem ovládají krátký, úderný song, mají charismatický zpěv Lukase, sborové výběhy a ví, kdy najet s refrénem a sundat ti katě a kdy tě zbičovat kytarovým riffem, po kterym budeš řvát ještě. Písničkové schémata zůstávají, ale vždycky vás překvapí, za gradací je nečekaná linka nebo refrén, který je o něco lepší, než sis dokázal představit, ruka je nahoře a nohy kmitaj.

Přestože provozují ještě ska-punkový zavedený kolotoč Citizen Fish, ozvěny tohodle štýlu tu nejsou. To spíš Crass (i když si nedovolí tolik úkroků stranou), Disorder, Dead Kennedys a Bad Relegion. Taky je tu krásně slyšet, co měly naposlouchané staré české punkovky, včetně mělkých oráčů Visutý zámek. Jenže aktuální tvorba Subhumans nezní jako samohana ani jako parodie.

Desku k zevrubnému přehlédnutí poskytli Day After , tamtéž jí lze zakoupit.

Žánr: punk
Celkový čas: 49:15