New Kids Underground

New Kids Underground

Na věčnou památku

autor: maxim horovic | 19. 08. 2009, 07:14:52 | návštěv: 2618 | reakcí: 0

Album začíná jako zasvěcení a zároveň zdatný hudební doprovod ke Spalovači mrtvol, citace z Fuksova románu a kopfrkinglovská sebestylizace, obřadní roucho psychopatické víry ve spasení. A Spalovač se stává jedním z leitmotivů desky, pokřivené zrcadlo vědomí, které ztratilo bohabojnost a jde dále. Fotografický doprovod bukletu tvoří velké detaily z filmu, oči, ústa a mimika. Záběr, kde i podle vrásek poznáte, jaká kinema začíná.

Klenot nové vlny je sám o sobě groteskní, ale NKU jdou v motivice dále a sahají po díle oblíbeného absurdisty Christiana Morgensterna (Měsíční ovce a Šibeniční vrch, v překladu Egona Bondyho), koření Třiceti případy majora Zemana (samozřejmě Studna) a nadto přidávají vlastní verše a lidová rčení („Pokud dítě zlobí / spadne na něj ze stropu / koňská hlava"). A mihnou se i řehotavé verše, spadající do doby dřívější, stejně jako dnešní: „Já mám invalidní důchod / Hop hej!!!"

Podzemní alternativa sedmé a osmé dekády tady dmýchá mocně jako jeskynní průduchy, do macochy padaj svině a ovce a tvé tvrdé ruce znají jen podivnou něhu. Hlásím se k The Residents a projektům Mikoláše Chadimy, jsme plastičtí lidé. Vzory nepřekvapí, provedení a přesvědčivost zcela jistě. Tam, kde některé skupiny vyznívají jako hospodská hra na někdejší atmosféru a duchovní přítmí, NKU nabízejí plnotučný vývar. Ne, asi byste nepoznali, jakého data je aktuální nahrávka, tohle trio nežadoní o progres.

Kapelou prošlo od roku 1995 více muzikantů, vystřídaly se hlavně hráčky na dechové nástroje. Kdysi byly součástí  živé bicí, nyní nahrazené elektronikou. Na industriálním vyznění některých skladeb se nepodílí jen rytmika, kterou má na starosti textař a zpěvák Václav Hrtan (kromě kytary a basy taky samply), ale taky klávesy (Jindřich Ilem), které ještě doplňuje Matěj Klíma se saxofonem.

Slabost pro nejrůznější škleby se odráží jak v textech, tak  v hudbě, jak dobře vám udělají třeba noisově-elektronické hrátky nebo dlouhé instrumentální pasáže, střídané s pečlivě artikulovanou deklamací, rituální a tudíž patetickou. New Kids Underground jsou důkazem, že underground vzešlý z dekád minulých pořád dýchá, jakkoliv se tomu škrabálci rádi vysmívají. Mozek v papíru? - Prodej ho za škváru!

Žánr: androš
Celkový čas: 37:27
Vydavatel: Guerilla Records