Dÿse

Dÿse

LIEDER SIND BRÜDER DER REVOLUTION

autor: Dav Rodriguez | 21. 10. 2009, 07:46:11 | návštěv: 4677 | reakcí: 4

Druhá deska Dÿse přichází po tříletý odmlce, kterou magoři vyplnili nepřetržitým ježděním a živým hraním (propagační materiály mluví až o 300 koncertech!). Jasně, někdo může namítnou, že se na tenhle release čekalo poměrně dlouho, na druhou stranu je ale nutný si hned ze začátku vyjasnit poměry: zde opravdu platí to, že doba čekání  se rovná (minimálně) dvojnásobku kvality, kterou sebou nahrávka přináší. Zatímco jsou kapely, který chrlej jednu desku za druhou a polovina materiálu je na vyhození, protože je to prostě výplň bez nápadu a invence, máte i kapely, který přemejšlej. Z různejch stran - od koncepce, ke zvuku, přemejšlej o tom, aby to bylo ve výsledku celistvý a neprůstřelný - a tohle je přesnej případ Lieder sind Brüder der Revolution.

Oproti jedničce mi přijdou „bratři revoluce" tvrdší a daleko víc propracovaný. Dÿse jak kdyby se neustálým hraním posouvali a dostávali do novejch (pro jiný kapely netušenejch) dimenzí. Navlas stejnej model, jakej je už roky cejtit z Melvins: jsou schopný zriffovat naprosto klasickej rockovej riff ala Led Zeppelin a přetavit ho do matematickýho modelu, na kterým vás budou učit počítat. Je to hravý, nápaditý, tak trochu složitý, ale zároveň to v sobě nezapře dravost a syrovost pravěkýho rocku.

Další posun, kterej je teda ale fakt markantní (!!!), nabízí zvukový roviny! Kdo viděl Dÿse aspoň jednou na živo, ví, čeho jsou tihle maniaci schopný. Já jsem měl ale u eponymu prostě problém zvukovýho nedostatku a nevyváženosti. Pamatoval jsem si ten hlukovej doslova tlak, kterej na vás během jejich setu dopadnul, ale přišlo mi, že tenhle druh energie, o kterým je teď řeč, se jim na prvotinu dostat nepodařilo. Určitě to byla furt perfektně vystavěná noise rocková vražda, ale jak kdyby se jenom okrajem dotýkala zvukovejch hlubin, který hudby Dÿse v sobě ve skutečnosti nesou.
Tady je to přesně naopak - zvuková stěna je monstrózní a každým poslechem se doslova zhmotňuje a roste jak Orlovi péro do nebe. Produkce je zvládnutá na jedničku, deska je pestrá a nemá slabý místo. Přidejte dechy, klávesy, foukací harmoniku, violu a hostujícího Jense Rachuta, kterej v Supermachineeyeon dostává svojí německou deklamací Dÿse na pomyslnej vrchol. Gratuluju, mise splněna!

Pro úplnost ještě shrnutí: Lieder sind Brüder der Revolution vyšla na Exile On Mainstream v limitovaný edici 777 kusů a k dostání bude buďto přes distribuce, nebo na koncertech, který Dÿse v rámci šestitýdenního tour odjedou. V neděli 25/10/2009 Dÿse zahrají na pražským Krh-festu, kde budou k vidění po boku noise-rockový mlátičky Plum, bluesovejch dezolátů Dětí Deště nebo čím dál tím lepších Hissing Fauna. Uvidíme se tam!

Žánr: Noise ROCK!
Nosič: CD + LP
Celkový čas: 49:40