LU

LU

Owes and Vows

autor: horovic | 1. 01. 2010, 20:20:50 | návštěv: 4495 | reakcí: 1

LU potvrzují, že jsou snad nejzajímavější indie-rockovou kapelou u nás a Zbyněk Machetanz jak pozoruhodný je skladatel. On je taky jediným pojítkem s první sestavou z roku 2002, on stihne kytaru i baskytaru a hlasem drží košaté a neodhadnutelné kompozice. To už není o sympatiích nebo o slabosti, ale o citu a ochotě vložit do jedné písně tři další, o invenci, která proudí ven a zároveň je ovládnutá.

Proti debutní desce je Owes and Vows pestřejší a barevnější, chvílemi se zdá, že i na úkor kytarové tvrdosti, ale je to jen zdánlivé, slabost pro zvukovou variabilitu zůstala, stejně jako důkladná a nenápadná gradace. Hudba je ještě o něco křehčí než dříve, ale o skladby se můžete opřít, ne jako o francouzské hole, ale jako o neprostupný živý plot, Machetanzovy polohy našlapujou od klidně šeptavé  až po fistulku, kterou připomene Tunde AdebimpehoTV on the Radio, na rozmanitosti se podílí jak francouzština v songu Un chanson, tak i důležité klávesy (Honza Szabó) a violoncello (Adam Kovář), Tomáš Neuwerth na bicí (taktéž Nierika) jazzově šmejdí po blánách a kvílivá vypalovačka Time is now je výjimkou.

Příznačná a esenciální píseň je třetí The call: začne jako cajdák, přejde do přemítavé a jako by vyčkávací plochy, jenže místo refrénu opět ten kulervoucí baskytarový motiv, zvonivá kytara a dechy (takhle „hraje" ZM na sevřené rty a mikrofon) tvoří skvělé, nepatetické finále, závěrečná věta opíše kruh a vrací se na začátek. Zvukově dotažené a detailně filigránské, užíváte si jednotlivé nástroje v jejich souhře, sladké, ale taky masité. Hudba pracuje v několika liniích, které vystupují a zase ustupují, všechno se to vpíjí do těla přirozeně - ne jako chemická cesta drogy, ale spíš vydatné prokrvení orgánů, komplexní masturbace.

Hromada smysluplných jednotlivostí nezůstává přehlídkou nápadů, skladby vyrůstají až oživnou, překvapují a mohutní každým poslechem, jestli spinet nebo sonicyouthovské echo, dohromady dostávám vypilovanou, pořádnou desku se vším všudy.

PS: Limitovaná vinylová edice vyjde příští rok. Halelujá, Piper Records.

Celkový čas: 44:15
Vydavatel: Piper Records