Jaroslav Kořán

Jaroslav Kořán

Zahrada

autor: maxim horovic | 12. 04. 2010, 20:10:05 | návštěv: 3741 | reakcí: 0

Jen výčet aktivit, spoluprací, artefaktů a projektů by nám stařecky pokýval hlavou, obsáhnout tyhle vrstvy hudebního jazyka je vlastně nemožné a k čemu to? Jen počet muzikantů (od nás i z venku), kteří se zapojili do převážně proměnlivého improvizačního souboru Zapomenutý orchestr Země Snivců čítá několik desítek jmen, nepředstavitelné. A spolutvůrce bratr Michal je zas součást dua Kora et le Mechanix, nevim jak moc se hodí mluvit o ambientně experimentální skupině jako o „etablované". (Hráli před Biosphere, podle některých jazyků byli i mnoho zajímavější).

Více než první polovinu desky tvoří kratší skladby, nazvané civilně anebo střídmě newageovsky (sick!). Čtyři variace na Jarní píseň působí v tomhle podlouhlém čase bílé tmy a dlouhé zimy velmi ústrojně, sálá z nich nezastavená příroda. Je snadné naučit se Zahradu poslouchat, pokud třeba neodmítáte Orbus Terrarum z dílny elektronických veličin The Orb. Opak zvukotěsné znamená přebujelý, tady co pučí, to má své okamžité, nevyžrané místo. Minimalismus? Pokud zachycení botanického chvění hudbou nebude mít nic společného s antropomorfizací, mám všech deset.

Jdi k Pepíkovi na zahradu!" volá naléhavě dětský hlas a v Kořánově zvukové manipulaci to znamená: jakýkoliv zvuk je čarodějný, malí elektroničtí vazalové pokoušení šikovnou rukou, stejně jako nahodilé smyčky odkudkoliv. Je tu zároveň sentiment? Kdeže, jen úlomek minulosti, který nutně rezonuje, archetypální střep, kdo z nás není Pepík a kdo nevyrostl v zahradě, jakkoliv byla městem? Ne, spolupráce s Petrem Niklem (Orbis Pictus) není nikterak náhodná, hravá infantilita vítězí a těsně doléhá na génia.

Velkou roli mají strunné nástroje, takže Zahrada tone ve východním oparu, nenápadném a uměřeném, táhlé tóny dechu a ptačí kolotání neomrzí opakovaným poslechem, vlastně čekáte na každý další zvonek, zvuky jiskří jako dětské pastelky a všechno dohromady dává stěží definovatelnou, takřka vůbec ne ambientní world music.

Materiál vyšel na začátku devadesátých let na kazetě a shrnuje matérii z let 1988-1992. Nevím, kolik zasvěcených tuhle nahrávku zná, ale Polí5 si touhle reedicí jednoznačně potvrzuje pověst jednoho z nejdůležitějších alternativních labelů u nás, navíc nadále držící svou hand made image. Zahrada jako jedna z nejneočekávanějších událostí „loňského" roku.

Žánr: ambient
Celkový čas: 54:03
Vydavatel: Polí pět