Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE HUDBA - - - - - - - - -

Tomáš Vtípil

Tomáš Vtípil

Do Not Eat – Throw Away

autor: maxim horovic | 16. 12. 2010, 09:42:10 | návštěv: 4517 | reakcí: 0

Nedávno jsem si pokládal neřečnickou otázku, kam se poděla česká experimentální elektronika, hodinu na to jsem měl v ruce debutovou desku Tomáše Vtípila (Urband, DG307, [che]). Možná se budete divit, že debutovou, možná si budete říkat, odkdy zrovna Vtípil coby houslista tvoří experimentální elektroniku. Ano, Do Not Eat - Throw Away je jeho sólový debut. A kdo viděl jeho střídmý a působivý doprovod k živé prezentaci veršů Pavla Zajíčka, má matnou představu o té elektronice.

Teď už žádní spoluhráči, žádní nájemní muzikanti, žádná hostování, jen Vtípil a mistři zvuku. Ondrej Ježek je známý napříč hudebním spektrem, Jussi Saivo („zvukový umělec, osvětlovač a scénograf") je členem finské performační skupiny Sabotanic Garden (která spolupracuje s tamní divadelní skupinou Circus Maximus). Nakolik jsou tyhle údaje relevantní? „Kolika organizačníma procesama zmrde musíš projít / aby to pasovalo do tvejch rastrů..."

Ať už se Vtípil pohybuje v jakémkoliv stylu, nejzajímavější je to, kdy se zorientujete v ději (stylové kontexty) a začnou se naplňovat posluchačská očekávání. U Vtípila k tomu vůbec nedojde. U jiných (experimentálních) desek je dříve nebo později jasno: dubová psychedelie, přírodopisný ambient, obohacený field recordings nebo zprasená musique concrete. Jedno, nebo druhé, něco převládne. Tady ne.

Skladba Throw má konečně ty nervní, technologické ukazatele cizího světa, jaké narouboval Zdeněk Liška do Ikarie XB1. Nemyslím tu snadnou přikrývku EOST a teplý punč lolity, ale robotickou cizost a prostor, který se nedá omakat, natož přijmout. Industriálně post-ambientní matérie se přes expresivní, vulgární deklamované pasáže dostává až do pulzujících noisových vln, kde batyskaf vypadá jako svářečka, není daleko k nevybíravým výpadům mosteckých podzemních astronautů Napalmed. Tolik k první části. Ta druhá vybíhá směry, které jednorozměrní hráči neznají. Bizarní, ale fungující mix vážné hudby, industriálních záchvěvů a ožívajících zvuků (velryba, islandská fujara, japonské paličkování) se tu spájí do jakési fantaskní hmoty, která funguje jako olbřímí filmové plátno, na kterém nic neběží, ale sítnice je plná. Jeden hlas šeptá: Tangerine Dream. A ten druhý: takhle umírá zvuk. Není těch zvukových plánů až příliš? Vraťte řečnické otázky prostitutkám. „Nafukuju se do nadutosti."

Nezasvěcený čtenář zdánlivě nahodilých zvuků si řekne, že se není čeho chytit, ale tohle není trénink na bradlech, jakkoliv tu má posluchačská gymnastika své místo. „Dokáže vůbec někdo ocenit / jak pomalu dupu a řvu?" A když už budete mít jakžtakž pocit, že jste si s tou deskou poradili, navážete nit a začnete háčkovat vánoční motiv amputovaného soba, přijde poslední track a začne se usmívat tou teplou, midilidi-tatabojs něhou. Je to jen mžik a pak se to zvláštní, sonické mikádo rozpadne do tmy.

Urbsounds collective.

Expresivní texty snadno upomenou na Lubomíra Typlta (texty pro WWW), ale Vtípil rezignuje na rýmy, na pravidelné sloky i refrény, jeho texty jsou minimalističtější, méně metaforické a syrovější, rytmicky našlapují ve zcela jiných (ne)vzorcích. Navíc Typlt nepracuje s vulgarismy, jeho vidění je rozjitřené jiným směrem. Ve vyhrocených verbálních atacích se Vtípil ocitá blízko Vítrholc, kteří černý humor a programový civilismus umí demonstrovat s náležitě jadrnou dikcí. Jenže Vtípilovým veršům schází oddech, úlevný, zlidšťující moment, který by narušil textovou agresivitu.

Mezi WWW a KLaNGundKRaCH, destilovaný mák. Jenže přes morfium se těžko skenuje pohyb mozku, dá se chytit čas. Rak.

Související články

Head in Body - st
Jamka - Z okna ucha
Kaspar von Urbach - Selfbondage
Kaspar von Urbach - Last Laugh
Napalmed - iii
Napalmed - Noisax Jazzostrial Fractamental
Napalmed - S.Y.N. the Size R
Napalmed - Generatesteron
Niemand & Tomáš Vtípil - Neuland
Urband - st
WWW - Neurobeat
WWW - Tanec sekyr

Informace

Velký obrázek: titulní strana alba
Žánr: experimental
Nosič: LP/mp3
Celkový čas: 36:46
Rok: 2010
Vydavatel: DIY
WWW: http://www.vtipil.cz/
Seznam skladeb:
  1. Do
  2. Not
  3. Eat
  4. -
  5. Throw
  6. Away

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek