Uštkni

Uštkni

Protijed

autor: cyril kosak | 16. 02. 2011, 19:35:15 | návštěv: 4648 | reakcí: 2

Nevím, jestli existuje kapela, které nevadí přirovnání k Už jsme doma, ale rožnovské kapely své vzory přiznávají bez rozpaků, i když dnes je wanekovských konsekvencí (kurvaslovo) více než skutečných kapel. Není to jen saxofonem a nasazením. Hned úvodní song Za oknem zvolna bledne tma vrcholí nečekaně nafrázovaným dvojverším „koukni se - Slunce! / v mikrovlnce vychází" a má v sobě ten komediální, teatrálně jarmareční švunk, který je vlastní i nezmiňovaným vzorům.

Kav, androšácký pěvec i punková vokální harmonika, umí zařvat Kolšovským, ale hlavně je ve výrazu uměřený, zasazený do kapely, čeká na další hlasy a před hlasivkou tlačí text. Ctibův druhý vokál je tu doprovodným elementem, zatímco v punkové klasice Telefon je exponovaným řečníkem i brechtovským komediantem, halasí na hraně skousnutelného tlaku, na všech úřadech už zavedli intimní zónu, ta čára na zemi ti jde po životě.

Vedle rané Mňágy a Žďorp vám vytanou Zuby nehty a to ještě dříve, než dojde k songu Stereotyp s citem, který složila i nazpívala bubenice Lenka. „Každodenní stejno s nudou / stereotyp s citem / je mým novým hitem / šedá matka, snad jdu s dobou." Další přednost kapely: výborné texty. Civilní angažovanost, nadčasový punk.

Současné undergroundové skupiny nemají ten punkový akcent, jejich texty jsou v dobrém (či horším) slova smyslu artificielní; metaforičnost, zacyklenost nebo neproniknutelná symbolika, vědomí aluzivnosti, umělý svět literatury. Není to nic proti dišputátu ani duchovnímu spermatu, mám hodně oblíbených kapel z tohodle podhoubí. Uštkni nyjou a křičí slovem úderným, které nepostrádá formální kvalitu a libozvučnost celku. „Vzdálenej pocit přítomnosti / vyfutrovanej tunou lehkej drog" není nostalgickým obviněním doby, ale míří proti sebelítosti, navíc epický rozměr je žvýkán refrénem „asfaltka, bordel, vedro, mrtvolky žab".

Pozastavit se nad stopáží. Jediná tříminutová skladba, ovládnutý formát (dvou)minutových vypalovaček. Uštkni nemají touhu být skladebně rafinovaní a rozevlátí jako UJD, jsou tu mimořádné silné melodie, změny rytmu i obligátní refrén, ale jako by je punkový zmar nepouštěl do žádných větších akcí, co chtějí říct, to umí rychle, aniž by stavěli na krátkých textech, briskní vyprávěnky sociálně laděné, osobní i angažované. Zdánlivě krátká deska nutí k opakovanému poslechu, který jednoduchost nepodemílá a nevyvrací, zvláštně vybalancovaný poměr.

Jestli chcete překvapivější přirovnání, zkuste podobnost se severněji lokalizovanými Garlands, kteří hrajou už bezmála dvacet let a jejich temný post-punk založený na takřka gotické atmosféře často pracuje stejnými nástroji. Co příště? Určitě Kauflant, chci říct i valašskomeziříčský Itai, u kterého si dáte táborská Céčka (jen) do závorky, tak dobří jsou. Silná slova nemusí znamenat slabý význam. A jeden ze singalongů Citová lobotomie (mám rád, když je slovo „ejakulát" taky refrénem) zas nečekaně připomíná Víchovu hudbu k Rytmikálu totalitního věku Kouř. Na dvacet minut je to souvislostí až běda, ale jsou to zpětné výstřely.

„Tady v těch místech mi pravidelně běhá mráz po zádech, tady dostávám se vším všudy do žil ten pocit, že věci, které na tomhle světe miluju mi pomalu mizí před očima. A já to nechci dopustit a mám potřebu o ně bojovat, ale zároveň si uvědomuju, že v určitém ohledu se s tím nedá moc dělat." (Banán)

Zvuk se může zdát v dnešním studiovém perfekcionismu slabinou, ale možná s první minutou, pak je přiléhavý jako datel stromu. Jsou paradoxy a monočlánky víry. Taky je Jámor a vedle něj další mory, kde to zní neméně jedovatě.

Žánr: alternative / punk
Celkový čas: 17:25
  1. Za okny zvolna bledne tma
  2. Ten lid
  3. Blesk
  4. Citová lobotomie
  5. Temnota
  6. Asfaltka, bordel, vedro
  7. Morálka
  8. Ode dne ke dni
  9. Stereotyp s citem

Gejboš
12. 04. 2011, 16:56:52
"Současné undergroundové skupiny nemají ten punkový akcent, jejich texty jsou v dobrém (či horším) slova smyslu artificielní; metaforičnost, zacyklenost nebo neproniknutelná symbolika, vědomí aluzivnosti, umělý svět literatury."

Dost dobry Cyrile! To je skoro na doktorát ze psaní recenzí. Doporučuju zajít si na koncert, vyhledat Kaviho a přednýst mu tvoje hodnocení... a nebo ne, víš co, kup mu raděj panáka. Každopádně díky!!! Už dlouho jsem se tak nezasmál.

Jarouš
19. 02. 2011, 16:49:42
Díky