Enablers

Enablers

Blown Realms and Stalled Explosions

autor: maxim demeter | 20. 09. 2011, 14:38:06 | návštěv: 2834 | reakcí: 0

Dvě mouchy na nějaké Charmsově knížce:

- V tomto případě jde o poetu Peta Simonella, který s různou intenzitou deklamuje své (nijak geniální či výjimečné, je třeba říct) nafoukané texty do atmosférického post rocku, který různě graduje, ohýbá se a vrcholí, když Simonelli zrychlí proud slov, nebo zvýší svůj monochromatický hlas.

- Člověče (sick! pozn.ed.), proč píšete recenze, když tomu vůbec nerozumíte? Enablers snesou srovnání třeba se Slint nebo s Lungfish, ale Vy jste (a to bez urážky) mimo mísu. Z Vaší recenze jsem se dozvěděl tak akorát jména x interpretů, kteří s Enablers nic společného nemají, a to, že vás poslech nudil. To je ale otázka Vašeho osobního vkusu. Raději se vraťte k Iron Maiden nebo o čem to vlastně píšete.

Nevím, co znamená geniální, atmosférický nebo monochromatický, natož abych slintal po metalu, nikdy jsem nevěděl, na co myslet, když se řekne „člověče" - to už je dneska přežitek, ne?, přeci tady žádný člověk není, ne? Nikde. A právě takové hledání podniká Pete Simonelli, který možná není génius, ale jistou výjimečnost bych mu přiznal, už jen proto, že se svou kapelou Enablers vydává desky na Exile on Mainstream. Nebo protože kombinuje mluvené slovo s post-rockem. Hamlet jako spoken words? Určitě.

Není sice úplně šejdrem, srovnávat Simonelliho s Shatnerem (herec, který ztvárnil kapitána Kirka taky píše, režíruje a produkuje), ale je to podobné, jako bychom proti sobě stavěli Daniela Higgse a Franka Sinatru a to je... Vtipné? Jisté je, že kapela jako Enablers není pro každého, a není náhodou, že aktuální koncert odehrají v Rubínu. Jestli máte rádi zklidněnou pořadatelskou linku Silver Rocket (Polite Sleeper, Boduf Songs nebo nadcházející Pinback), užijete si, jakkoliv jsou Enablers jinde. Spoken words? Ano, ale k tomu hlučná, kamenitá hudba.

Na Enablers není nic atmosférického, i když hudba je tady více než jinde závislá na vokále, na budování/uhýbání (z) prostoru pro něj. Jsou tu části, které vypadají jako nedělní chvilka poezie, do níž se mezi slokami urve něco tónů, ale vata je jen zdánlivá. Technickou terminologií se dá říct, že veršové přesahy textové jsou jinde než ty hudební, takže se různě překrývají a gradace narůstá. Proti předchozí desce Tundra jsou všechny složky vybuzenější, z přešlapujícího post-rocku se stává noise rock nebo hrubá alternativa, jsou chvíle, kdy myslím na Sabot. Syrovější, kontrastnější, ostřejší. Repetice hrubé i ty pelicanovské, dlouhé instrumentální pasáže a dušené riffy, vzdouvané úseky i podvečer nemocné matky, má v ruce rychlé pletací jehlice, ale taky dnu, čeká na rozbřesk. Už už to vypadá, že deska vrcholí přímočařeji a nečekaně rockově, ale Visitacion Valley volně vplouvá do hrdinské poémy, která posiluje tklivý, litanický charakter celku.

Souhvězdí suché lebky, říká obal nového alba Blown Realms and Stalled Explosions. A má pravdu: rozum není všechno, ale pořád jiskří, hlavě neporučíš. Iron Maiden.

ENABLERS (USA) + ZUTRO (CZ) ve čtvrtek 22. září 2011 v Rubínu.