Siskiyou

Siskiyou

Keep Away The Dead

autor: Váša | 14. 11. 2011, 14:09:09 | návštěv: 1994 | reakcí: 0

Psaní o muzice jsem v poslední době dost vypouštěl. Měl jsem pocit, že stejně napíšu  to, co už několikrát zaznělo, a zároveň nepřicházim na správný slova a vlastně vůbec neřeknu, co bych chtěl. Ale Siskiyou jsou dost specifickej případ, hodně pro mě znamenaj, a tak jsem si řikal, že by byla škoda se aspoň o něco nepokusit. Bude to dost osobní text, ale jak jinak psát o hudbě, která má vyloženě osobní dopad? Ostatně vždyť veškerá hudba, která se k nám dostává a který věnujeme víc času, na nás emocionálně působí, a proto jí posloucháme, proto se nám vryje do paměti.

Nevím jak vy, ale já to mám s fakt oblíbenejma kapelama tak, že víc než hudbu si pamatuju určitej osobní pocit, kterej zažívám při poslechu. Hudba se do vás v určitou chvíli strefí a vy víte přesně, kde to bylo, jak jste se v tu chvíli cítili a jak daná hudba k danýmu okamžiku promlouvala. Siskiyou se do mě poprvé trefili letos v zimě. Byl to jeden z těch okamžiků, který by se v podstatě daly považovat za naprosto bezvýznamný, ale já už na něj asi nezapomenu. Znáte pražskou náplavku? Tudy se moc rád procházim, bejvaj tam zamilovaný páry, osamělý týpci a holky, co krměj labutě, maminky s kočárkama. Onoho zimního večera tam ale nebyl nikdo. Bylo už dost pozdě a Vltava byla od tajícího sněhu naprosto přeplněná, takže půlka náplavky byla pod vodou. No a já jsem šel. To je celý - celej příběh. Chápete to? Že stačí jenom jít podél rozvodněný Vltavy a poslouchat Siskiyou? Že tohle stačí, abyste měli nejkrásnější zážitek snad za celej měsíc? Ta hudba to zařídí sama, neuvěřitelným způsobem dokáže působit a umocnit sílu okamžiku.

Od nový desky jsem čekal podobnou intenzivní sevřenost a křehkost, se kterou mě dostala předchozí  s/t. Je to tam, ale přeci jen u Keep Away The Dead mi dalo trochu práci uvěřit, že tohle jsou ty samý Siskiyou, které znám. Pořád něžná a krásná hudba, která dělá chůzi po městě intenzivním zážitkem, ale je znát posun. Self titled beru víc jako kytarovou desku, i když se na ní objevuje rozličný spektrum nástrojů. Jsou to možná víc „písničky" než věci na nový desce. Ta je pro mě uzavřenější a o něco míň čitelná. Větší plochy a častější úlety až někam do free jazzu. Přesto beru tenhle posun jako ideální směr. Siskiyou zůstali ve vyjetejch kolejích, jenom si přibrali pár vagónků navíc.

Docela mě pobavilo, když Silver Rocket v pozvánce na jejich pražskej koncert napsali, že Siskiyou jsou „nejpřístupnější" kapelou na Constellation. Je to sice nejspíš pravda, ostatně která z kapel na tomhle labelu je „přístupná", ale rozhodně to neznamená, že Siskiyou by byli laciný nebo jednoduchý. Ta hudba vás nechá vniknout dovnitř, ale kroutit se tam budete pokaždý jinak. Ještě víc je to znát s novou deskou, kterou pořád nemám dokonale strávenou. Siskiyou jsou pocitovou záležitostí, samotná forma už není důležitá. A ten krásnej a zároveň smutnej pocit plnej otevřenosti, zranitelnosti a křehkosti mám pořád stejnej. Věřte mi, za týden v Rubínu to bude hodně silný.

Neděle 20. 11. 2011 - Praha - Rubín
Siskiyou (CA)

Žánr: folk/experimental/indie rock