Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE HUDBA - - - - - - - - -

Trent Reznor / Atticus Ross

Trent Reznor / Atticus Ross

The Girl With The Dragon Tattoo

autor: T.G.L | 18. 01. 2012, 19:54:02 | návštěv: 2220 | reakcí: 1

Švédsko + - současnost. Zámožný průmyslník Henrik Vanger (Christopher Plummer) si najme investigativního novináře Mikaela Blomkvista (Daniel Craig) k prošetření podivných okolností zmizení své neteře Harriet, ke kterému došlo téměř před čtyřiceti lety. Za pomocí jisté Lisbeth Salanderové (Rooney Mara) Blomkvist pomalu rozplétá temné rodinné tajemství rodu Vangerů. Znovu-natočeno podle světoznámé novely Stiega Larssona.

David Fincher si vybírá pro svoje filmy talentované hudební tvůrce a pak z nich ždíme to nejlepší. Howard Shore a depresivní Se7dm, The Dust Brothers a ujetá muzika pro Klub rváčů (původně ji měli dělat Nine Inch Nails) nebo Alexandre Desplat a vynikající, na Oskara nominovaná hudba k Podivuhodnému případu Benjamina Buttona. Pak přišel The Social Network a všichni víme, jak to dopadlo. Když se v loňském roce na předávání Oskarů objevilo duo Reznor/Ross, hodně lidí nedokázalo pochopit, jak se spousta starých páprdů ve smokinzích dokázala shodnout zrovna na téhle především elektronické, ambientní kompozici.

Někde na počátku téhle cesty stálo Ghosts I-IV a chuť experimentovat se zvuky. S takzvaným „oblékáním krajiny", přiřazováním tónů dennímu snění, scenériím a představám. Původně jsme se podle Reznora měli dočkat mnohem více částí Ghosts, ale příležitost, náhoda, Bůh nebo David Fincher tomu chtěli jinak. Dalším dílem Ghosts se stal hudební doprovod k The Social Network a logickým pokračováním, jen s jiným tónem a náladou, jsou Muži, kteří nenávidí ženy.

Osmibitová hudba pro The Social Network skvěle fungovala jako pozadí pro práci na počítači jednoduše proto, že podbarvovala... práci na počítači. Muži, kteří nenávidí ženy mají kostru v příběhu, který je přece jen vrstevnatější. Lidštější (stejně jako hudba), ale zároveň odráží i odpornost lidské povahy. Někdy naříká (Hypomania), jako by stará a ošklivá učitelka skřípala načerno natřenými nehty po tabuli. Jindy (Aphelion) září jako padající kometa na nebi. Někdy odráží nedůvěru (The Same As The Others) jen podmanivým piánem.

Co nám tedy pošeptá dívka s dračím tetováním? Zaprvé. Ona opravdu většinu času šeptá. Tajemství skrývající se v zasněžené švédské krajině jsou přímo hmatatelná. Rezonuje v nás napětí, očekávání, strach, zachycuje i rytmiku v soustředění, v hledání a skládání drobných střípků do jednoho celku. Vidíme temnotu noci, přehnaný jas dne, strach, izolaci. Máme tu svět složený z klávesových polomelodií, smyček a syntezátorů, strun, elektroniky, ozvěn. Neopakuje se jediné téma, každá skladba je svým způsobem jedinečná a nenajdeme žádný náznak opakování byť jednoduchého motivu. Každý track na albu znázorňuje ojedinělost situace, kterou podbarvuje.

Některé skladby bez problému obstojí samy o sobě (Pinned And Mounted, Great Bird Of Prey, The Heretics, A Thousand Details nebo An Itch, kterou známe z druhého traileru), některé je třeba slyšet v celém tom obrovském tříhodinovém kontextu a některé je opravdu lepší vidět. Oprava, všechny je lepší vidět, ale o tom se teď nebavíme. Kreativita a manipulace se zvukem je tady něčím výjimečným.

Téměř tři hodiny instrumentace rámují dvě cover verze známých skladeb.  První šel pod čepel Immigrant Song od Led Zeppelin. Reznor přenechal vokály zpěvačce kapely Yeah Yeah Yeah, Karen O. Její hlas výborně sedí k temným syntezátorům a spolu s Fincherovým vizuálem dělají z titulkové sekvence jednu z událostí roku. Druhý cover je zvolený překvapivě. Boční Reznorův projekt How to Destroy Angels, kterým své manželce splácí postelové a koupelnové služby, kompletně přeformuloval skladbu Bryana Ferryho Is Your Love Strong Enough. Hlas Mariqueen Maandig Reznorové (rovněž ženský hlas ve skladbách 11,23, 30 a 35) zní nádherně a v závěru se přidá i Reznor.

Existují tři typy lidí, co se týče poslechu filmové hudby. Ti, co uznávají jen klasické skladatele, ti, co uznávají jen elektronické věci, a pak ti, kteří si dokážou patřičně užít obojí (k nim patřím já), pokud jde o kvalitní práci. Muži, kteří nenávidí ženy coby experimentální soundtrack nemá cit, jemnost a glanc klasických kusů (např. Johna Williamse) a nejspíš vám ani nenahrne slzy do očí při nádherném sólu na violu (protože tu žádné není). Je tím méněcenný? Rozhodně ne. Tenhle druh filmu by obstál s klasickou vážnou hudbou, ale měl by jiné vyznění. Možná lepší, možná horší, ale určitě jiné. Reznor s Rossem stvořili hru zvuků, ne nástrojů. Hlas moderní doby, který přesně vystihuje zamýšlenou atmosféru snímku. Ale album obstojí i při samostatném poslechu. Je inspirující, hloubavé a doluje ve vás emoce, které odrážejí chybějící obraz a vypráví příběh. Vyprávějí ho po svém a vyprávějí výborně.

Informace

Velký obrázek: titulní strana alba
Žánr: electronic
Nosič: 3CD
Celkový čas: 173:59
Rok: 2011
Vydavatel: Null Corporation
WWW: http://www.nin.com/
Seznam skladeb:
  1. 01 - Immigrant Song
  2. 02 - She Reminds Me Of You
  3. 03 - People Lie All The Time
  4. 04 - Pinned And Mounted
  5. 05 - Perihelion
  6. 06 - What If We Could_
  7. 07 - With The Flies
  8. 08 - Hidden In Snow
  9. 09 - A Thousand Details
  10. 10 - One Particular Moment
  11. 11 - I Can't Take It Anymore
  12. 12 - How Brittle The Bones
  13. 13 - Please Take Your Hand Away
  14. 14 - Cut Into Pieces
  15. 15 - The Splinter
  16. 16 - An Itch
  17. 17 - Hypomania
  18. 18 - Under The Midnight Sun
  19. 19 - Aphelion
  20. 20 - You're Here
  21. 21 - The Same As The Others
  22. 22 - A Pause For Reflection
  23. 23 - While Waiting
  24. 24 - The Seconds Drag
  25. 25 - Later Into The Night
  26. 26 - Parallel Timeline With Alternate Outcome
  27. 27 - Another Way Of Caring
  28. 28 - A Viable Construct
  29. 29 - Revealed In The Thaw
  30. 30 - Millennia
  31. 31 - We Could Wait Forever
  32. 32 - Oraculum
  33. 33 - Great Bird Of Prey
  34. 34 - The Heretics
  35. 35 - A Pair Of Doves
  36. 36 - Infiltrator
  37. 37 - The Sound Of Forgetting
  38. 38 - Of Secrets
  39. 39 - Is Your Love Strong Enough_

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 1
Tomáš4
24. 01. 2012, 12:36:27
Běžte na to do kina, spojení Reznor-Fincher je neskutečné a tohle si doma na compu neužijete, věřte mi. Naprosto dokonalej soundtrack, film velmi dobrý.

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek