Astronautalis

Astronautalis

This Is Our Science

autor: maxim isbro | 30. 01. 2012, 07:25:43 | návštěv: 3113 | reakcí: 0

Posledně se říkalo: „Indie trip, možná kdyby Waits (potichu a devastačně) pronikl do siamských Coco Rosie...," jenže to byl Pomegranate, nová deska je jiná věda o stejném vyučujícím, ne, ani sešit nemusíte měnit, jen nové linky, rychlejší tužku a užaslé oči prvničkového studenta, holky jsou tu o krok dřív. Nedivím se.

Odkud začneme? Astronautalisův indiepopově akustický nálisk s rapovým nátiskem nepovoluje, ba naopak, přemýšlím, jak vás neodradit a zároveň nelhat. V tom případě bych asi začal opětovným vyvoláním Isaaca Brookse a zamlčel Mobyho, jehož mrtvá velryba jako by porodila mladého delfína. Vyčítavé pohledy si nechte, pohrdání sebou je na místě.

Dramaturgie alba: je možné, že jste pořádně neslyšeli žádnou Astrovu desku, ale víte, jaký je naživo, jaká hudební férie s prvky freestylu i kabaretu se hrne z podia, znáte tu neodolatelnou flow a nesouměřitelný face, facelift, ksicht feelingu, pro nějž ho musí milovat tvorové nejrůznějších sexuálních vyznání. Hned půjdeme na druhý plán. Skladba desky není přehnaně rafinovaná ani novátorská, chameleón hozený do džungle hraje barvami a pomalé tempo střídá nátlakový refrén, když refrénem je celá píseň a ta zas hymnou. Hit hned v úvodu? Ze snáře: značí velkou jistotu, i krátký dech (to podle stylu a národnosti). One for the money zní na závěr, desetivteřinový joke.

The River, The Woods je ultimativní singalong, takový, co doměřuje smutek i sentiment, ale nebolí z toho oči ani přirození. Námořnická hymna znamená potvrzenou blízkost Modest Mouse (byla tu vždycky - ale kde jsou oni?), emotivní flow na hraně zalknutí je přirozená tématu a text je stejně tak námořnický jako metaforický, i když k tomu potřebuje o něco méně slov než stařecké moře. Tryskající, naléhavý proud slov „river back home/ river back home/ I know it seems like we're all lost, we see the secrets, we know the unknown/ know the unknown/ know the unknown" není ani tak houpavý, jako ohromuje rytmem a frázováním. Vedle toho bere dech spojení KNOW THE UNKNOWN, které má nekonečný obzor, asi jako byste řekli „slyšet pravdu" nebo „na skluzavce orgasmu".

Jinak co víme, tušíme: Astronautalis může být jen v akustické verzi, jen v klavírním doprovodu nebo se španělkou, muzikálnost jazyka a zpívaného rapu je tak přesvědčivá, jak důvěryhodný je modrooký blonďáček. Tklivé Measure the Globe nebo Midday Moon jsou na dva oblouky vzdálené rádiově instantním pocitům a Holy Water vás nachystá na holičkách, country s bhangra feelingem. Vlastně si ani nevšimnete, že přestal rapovat a zpívá, stejně jako je přirozený přechod od piana ke spinetu. Delikátní jako bílá košile, sexuální jako zpocené pižmo. A to jsem ještě nezmínil duet s Tegan - splavné verbum brzdí dokonalá něha. Mluvím sprostě? Je to jedna z těch desek, u kterých si řeknete: jestli jsem měl strach, jestli se má zrovna tenhle umělec kam pohnout, aby se nevyjídal, už nepochybuju. Notovým klíčem začíná nejlepší rozkrok.