Sheeva Yoga

Sheeva Yoga

Svět ten čert vem

autor: maxim korova | 13. 02. 2012, 06:39:25 | návštěv: 3790 | reakcí: 0

Ostravská zábavná skupina Sheeva Yoga ztratila původního člena, což bolí, ale s novým kytaristou je tu zdravá chuť. Normálně bych řekl: Fido je pryč a ti, kteří si pamatují dlouholetý výlet na alpy hardcoreu, můžou lkát. Ale jednak to není zas tak nová zpráva (navíc Fido se na nahrávce podílel), jednak tohle jsou smutné řeči bez mrtvoly, parte bez plaček. Dlouhodobě nejpozoruhodnější fastcoreová smečka na míle daleko, když se podívám z okna frýdecké propasti, vidím komíny Dolu Michal, v továrních sprchách je těsno, kachlíková jatka. Když tam hráli Prügelknabe, loupala se stěna, když nastoupila Krupskaya, začala téct studená voda.

Sheeva Yoga neztrácí nic ze svého deviantního humoru ani štiplavosti, názvy jako A pak věř pornohvězdě, Tlupa androgynních Robinsonů nebo Nejlepší frky z Mein Kampfu jsou stejně důrazné jako rozbitá rytmika a zběsilá rychlost. Ovšem rozlámaná na tisíc způsobů, jakmile si vzpomenete na Sabot, je tu Zappa, rádi si pohrávají s žánrovými klišé a berou punk/metal/hardcore napříč a suverénně, nahodí skvělý riff, ale ani ten si nezaslouží víc než pár vteřin, většina „válů" se vleze do minuty.

Texty - všechno řečené svádí k tomu, že Sheeva Yoga jsou spolek veselých pitomečků, kteří metají rytmické figury nazdařbůh a očekávají, že si z té změti postavíme pískoviště a plíškovou dráhu, že za kvazitexty shledáme průzračný smysl, pronikavý vtip. Celé je to složitější. Pokud by chodili do školy, učitel by jim řekl: není to špatné, hoši, ale kdybyste místo těch blbostí více dbali sdělení a srozumitelnější písničku, měli byste větší odezvu. Což je hypotetické, argument smířené mrtvoly. Neumíte se porovnat se sarkasmem a šklebivou groteskou, nevíte, kde se láme význam slova „groteskní"? Potřebujete linkovaný sešit, abyste se mohli podepsat? A zastrouhanou tužku, aby se vám vlezla do análu? Chápu, ale nerozumím. A tak je to pořád: vál Oportunismus parazita vypadá jako výkřik starých novin, ale je to nová řeč: podvratný humor, podvratná hudba. Sheeva Yoga? Mozkové pradleny mají kozy venku a řeka je ledová jako první zklamání.

Epileptické chobotango má blízko k vyjetému jazzu, extrémní prasopalové pasáže se navlékají na saxofonové stuhy, které poletují vzduchem jako gymnastické náčiní slavných rumunských kurviček, ohnutých na řídkém vzduchu svazového sportu. Místa připomínající zešílevšího Miroslava Wanka jsou snad až příliš krátká, abyste se pokochali tou myšlenkou, signifikantní jiným způsobem je kratičký exkurz do zmrzlé krajiny. Největší hity? Snažím se hrát toho, kým doopravdy jsem odráží typ humoru, který je jim vlastní, tady podpořený skvělým punkovým riffem, vytočenou rytmikou, sborovým finále a ruchovým závěrem, u kterého si po pětačtyřiceti vteřinách řeknete: what the kurva fuck?

Osmivteřinová Štatl Haiku sice naznačuje letmý pohled básníka, ale kruté ornamenty Sheeva Yoga jsou spíše uměním kaligrafie. Dva tři tahy, jeden výkřik člověka, nůše kamení. Tahle kapela nevěří na balady ani smutné soboty, nevěří na repetici a nemá důvod, proč by opakovala melodické linky. A těch je hodně. Ne že ne.

Deska vyšla za spolupráce 15 velkých/malých, nadnárodních/separatistických, nezávislých/závislých a jiných labelů, většinou z ČR/SK." A divím se, že jich je „jenom" patnáct, protože s nima by chtěl vydat spoludesku každý první. Já teda určitě. Jan Balabán dostal za svůj poslední román Zeptej se táty požehnání na věčnost a celá „ literární scéna" se mohla posrat z talentu, který se na Ostravsku hrabal ve stínech života, Sheeva Yoga radí podobně: Zeptej se taťky. Děláš si ze mě prdel? Tati, kde jsi?