Wino & Conny Ochs

Wino & Conny Ochs

Heavy Kingdom

autor: maxim adrift | 2. 03. 2012, 16:11:54 | návštěv: 2602 | reakcí: 0

Biografická noticka říká: Conny Ochs pochází z Německa a to je v podstatě vše, co o něm potřebujete vědět. Zbytek je v jeho hudbě. Kdybych takovou charakteristiku našel u Markéty Irglové v zahraničním žurnále, mile bych se pousmál a šel si zalít kove troják s trochou soli, abych nebyl tak příšerně přeslazený, v obyčejnosti je kromobyčejná síla, hlavně když ji chcete a umíte prodat. Tolik schválnosti.

Anebo ještě ne: „ryzí oddanost vlastní emocionalitě". To je průkazné, ve věku písničkářů, gerojských poutníků s kytarou, kteří se rekrutují z punkové scény, je i tohle kolbiště plné nových postav a staronových minesengrů. A potud je všechno v pořádku, dneska se nevylučuje být sxe, a přitom kulminovat v cituplných písničkách. Conny Ochs je na svém sajtu stylizovaný do jakési indiánské podoby, zabírané objektivem Joela-Petera Witkina (ve filmu Alejandra Jodorowského). Když zkusíte něco z jeho sólové tvorby, ukáže se vám uměřená tvář, ve svých hutnějších polohách atakující něžnější projevy Eddieho Vedera, ale živáky předvádějí spíš Jima Morrisona-solitéra. O Connyho Ochse tady jde jen do určité míry.

Jestliže zkušený posouvač slova říká, že Wino (kytarový plantážník a bůh) sólovou deskou Adrift (2010) vplul do řeky, kde prodlévá Johnny Cash, je to krásné a zároveň pravdivé. Wino pokračuje na své cestě proti proudu zvuku, pomalu pádluje k pramenům, k tomu jedinému prameni, míří do ticha. A o poznání mladší Conny Ochs je mu křehčím protipólem, kůrou stromu, o kterou si může nabrousit svůj starý hlas a prověřené akustické riffy. To neznamená, že by stál vzadu a čekal, až bude hotovo, písně složili spolu, a že umí převzít hlavní slovo a Winovi ucpat hubu bočním vokálem a potlačenou elektrikou, to demonstruje asi nejrozmáchlejší a nejzpěvnější song Vultures by the Vines.

Obyčejné folkové písničky v roztouženě zkušeném dvojhlase, příjemné kytarové přizvukování, ale i starobylé bluesové smutky a countryové štrapáce, to je jejich šíře cesty, jejich srdeční průtok. Pak už jen záleží, jak hodně vás to zanese od té které strany. Jestli vás tepleji obejme průzračný „ochsovský" tok Traces of Blood, pomalá elektrifikovaná litanie Here Comes the Siren (kde bych raději na místě prvního vokálu slyšel Wina) nebo „klasická" skladba Scotta Weinriche Somewhere Nowhere, která navazuje na Adrift tak, jako kluzká kotva na paže vody. Podmanivá nůše pohádek.

03.03.2012 CZ Hradec Kralove, Klub 4
04.03.2012 CZ Prague, 007
05.03.2012 CZ Mutisov (Slavonice), Dilna