Čad

Čad

Ťažký kov

autor: maxim korova | 25. 04. 2012, 11:36:31 | návštěv: 2935 | reakcí: 1

Banán řve na poslední desce Lahar: „My všichni jsme Řecko! Tady všude je Řecko!" Slovenští hrdlořezové Čad se dívají zase na východ a ani tam se nedá objevit Amerika: „Všetko je z Číny, všetko je z Číny!" Xenofobní tendence? Právě naopak: ekonomika chaosu sbližuje. (Prachy.)

Kolik pořádných slovenských kapel znáte? Ale fuj, to je dost rasistické... Vlastně by stačilo uvést autocharakteristiky jednotlivých členů a nechat je volně stát: vagón šrotu, revák, explozia v tuneli, hrdlorezy, buchar v hlbinách, nákova. Rozumiete? První formace se dala dohromady v půlce devadesátých let a od té doby koncertují a vydávají desky s roční pravidelností, velké-malé, splity, vinyly. Na přelomu tisíciletí podepisují smlouvu na desku se švédským labelem Downfall Records a alba Deadnation se po světě prodá 1500. To už běží i jejich vlastní vydavatelská značka Gore Cult Prod., následují sedmipalce s Ahumado Granujo, německými Entrails Massacre, brazilskými Dischord, polskými Grossmember nebo japonskými Unholy Grave. Časem se částečně oprošťují od deathmetalových vlivů, nyní drtí thrashující metal s crustovými a grindovými prvky, ale je z nich cítit punková jednoduchost a vtip Zóny A. Hrubosrstý zvuk evokuje oktanové sekáče Motörhead, ale místo countryového chrapláku používají bubákovější řev.

Pokud Lahar jsou agresivně výbušní a politicky nekompromisní po textové stránce, Čad jsou zas příjemně primitivní, šklebí se s vesele nihilistickou aurou chytrých bláznů, navíc obě kapely spojuje koprofilní motiv, Čad zpívají: „Všetci, my všetci sme hovná/ a já som tých hovien král!" Pořád uvažuju, co mi vadí na absolutním přijetí. Že hráli na výročním koncertě Malignant Tumour není jistě náhoda a jejich crustově mašinistická hoblovačka má společné styčné plochy - jen MT jsou přirozenější? To není přesné. Možná jde o druh humoru, který místy jako by mířil směrem slovenských „klasiků" Bez ladu a skladu, pokud by je vymýšlel posunovač vagónů v džísce. Hutné refrény a vděčné opakovačky, příjemně mazlavé grindové vymykačky, taky trocha perverzity. Ale jiného druhu, já spíše šlauchy a nahé gymnastky. Ťašký kou hraje vážnou crustovou notu společenských vyznání a textových klišé, zatímco mi jsou bližší karikované obrazy, a ty na hraně parodie jsou už zase moc (Zombie masaker). Jsem náladová pička.

Nástrojová souhra je přesnější než nejnovější soustruh, zvuková pastva vám vnukne myšlenku na poslech skandinávských drtikolů. Deska má skvělý morbidní obal, jedenáct nápadných i nápaditých válů, které nezachází k rychlostním ani zvukovým extrémům podzemního hardcore, a zároveň přehnaně nepřipomínají všechny ty metalové vzory. Jakkoliv jde o obechcané hřiště. „Nech žijú hovná!"