DoMa Ensemble

DoMa Ensemble

autor: maxim korova | 26. 06. 2012, 08:50:53 | návštěv: 2877 | reakcí: 1

Mimořádně úspěšný český dramatik Petr Kolečko v Reflexu řekl, že alba typu Náměstí míru (Bonus) jsou příkladem toho, že některé věci nahrané v obýváku by neměly překonat jeho hranice. Ví to z vlastních zkušeností, ze svých zvláštních pohnutek, hraje Okresní přebor. DoMa Ensemble jsou jiná liga, dokonce i jiné hřiště, jejich domov je širší než mayský kalendář, než předpověď počasí. Polí5 a obecněji známé veličiny hudebního světa: Dorota Barová (Tara fuki, Kuzmich Orchestra) a Marcel Bárta (Vertigo Quintet, NUO). Jejich portfolio je nesrovnatelně širší, nejen co do počtu kapel, ale i do stylových zaměření, mluvím o kruzích jazzových, experimentálních, improvizovaných, i scénické hudbě. Že by se více hodili na Indies Records? Příliš rozvolnění a „nároční", i když jsou v jejich distribuci.

Spojení saxofonů s violoncellem může svádět k očekávání zádušní vážné hudby bez vývoje a se strnulou maskou mrtvého obřadu, ale zpěv, basklarinet a taky efektovací krabička line6 obohacují podzimní barvivo. I když celkový dojem utváří tvar kompozic, které prý mají daný základ (nebo náladu) a improvizované části. O to nečekanější je, že se ve své podstatě bavíme o (zastavených) písničkách. Stejně jako o scénické a experimentální hudbě, dočasně freejazzových sekvencích. Chcete ozvěny Tara fuki? Chtějte i za mě, ale musíte k pokladně číslo dvě (i když závěrečná píseň Lato s polskm textem k nim nemá až tak daleko). Nenápadné repetice, melodické výběhy i hebké zášlehy saxofonu jitří očekávání, jež bude naplněno, jen v pomalejším tempu a jiných konstrukcích, než jsme zvyklí. Výtvarný buklet kombinující černé divadlo a vystřihávanou perspektivu má v sobě chvění siluet, teplý vánek i smutek z nejtěžších. Plynulá proměnlivost je přirozená jako jeskynní tvary malovaných zvířat, ostré zlomy se nekonají, ke každému vyhrocení musíme dospět.

Ozvěny lidové hudby, jazz & poetry, dedikace Juliu Cortázarovi nebo Alénu Divišovi, souřadnice „daleko-daleko-hledem" jsou jen tlustou brýlí pomnožného slova, tam, kde jednotlivosti nepomáhají a celek je natolik neuchopitelný, až to uklidňuje. Ztracený a znovunalezený, za ten pocit bych dal cokoliv. Máma se naklání z listopadového okna a zdálky říká: Nastříhaní ptáci sedí doma. A já to vím. Už dlouho.

Žánr: jazz/alternativa/vážná hudba
Celkový čas: 56:13
Vydavatel: Polí5
  1. létavice
  2. změna osvětlení
  3. noc
  4. krajinou
  5. věc volby
  6. andromeda
  7. co se děje v trávě
  8. eternity
  9. dr. Ground
  10. ztracený a znovu nalezený
  11. lato

Reaguju
7. 11. 2012, 20:53:36
Mno, ja to asi nechapu, ale mam z toho doma ensemble divnej pocit, kdyz to slysim. Jinak pokud můžu, glosovat, tak Bonus atd., atd., maj obývák, jak to říct, podle mě jako takovej neohraničenej 4 stěnama, Aloe