Prügelknabe / Vocatio Interna

Prügelknabe / Vocatio Interna

split 7"

autor: maxim korova | 1. 09. 2012, 21:45:47 | návštěv: 3310 | reakcí: 0

Obě kapely propojuje důležitá postava ostravského undergroundu a hc-punku obzvlášť, Skulda, známý svými nejednoznačnými a nečernobílými náhledy na scénu. V Prügelknabe se sešel s dlouholetým spoluhráčem ze Sheeva Yoga a pouze ve dvou hrají asi nejrychlejší muziku, které jejich portfolio nabízí: Sheeva Yoga, Disney, Kulma. Nebo taky Coconut Bulldozer, P.T.A.O., Ružový vankúš. Když vynecháme ty definitivně neaktivní. Ve dvojici s Vikim preludují krátký, zdánlivě chaotický power violence, který u nás téměř nemá obdoby, na stranu sedmipalce se jim vleze devět válů, když jen jediný text se vleze do jediného verše. Epika epileptika. A písně ze života: A jste si kurva tak jistí?, Kočka, Dead Radical a xBrainiax nebo Senior HC, když už jsme u těch názvů. Obligátní, ovšem místy ani ne zbytečné vysvětlivky textů: Kočka, Dead Radical a xBrainiax vychází ze zkušenosti překladetele esoterických knih... A ezoterická je i jejich hudba. Fakír tlukoucí se osolenými důtkami, žhavý ingot ve slabinách, mozek napadený myšlenkou nebo davová psychóza uvnitř jediného těla. Osobní pocity plus politická poselství. Revizní zprávy ze světa scény, bizarní humor, sebereflexe i výsměch, přiznávaná a ironizovaná pozice uvnitř komunity. Čerstvá voda do mrtvého mlýna, chtělo by se říci, pokud bychom vyprávěli pohádku o čertově mlýnu a polonahé mlynářce. V tomto duchu je nutné se dívat i na samý název kapely, který znamená „otloukánek" (nebo taky „obětní beránek"). Smějete se? Prügelknabe zhurta a velmi rychle, o něco pomaleji u skladby Otloukánci, která se vyjadřuje k tématu vražedkyně Olgy Hepnarové, jejíž postava pronásleduje kapely kolem promotérského spolku Wir müssen zusammenhalten jako fátum, jako provokativní leitmotiv.

Prügelknabe zhurta a velmi rychle, co stačí vysvětlovat v bukletu, nemá na asfaltu místo. O vzorech už byla nenápadná řeč, jestli chcete Spazz nebo Iron Lung, máte je mít. Jak to zní? Jako hornický komiks? Jako prázdná těžní věž na sklonku patohor? Rozcákané riffy, gumové projektily bicích, ultrarychlá dvounástrojová přetahovaná a potměšilé vokály, které se doplňují lépe a jistěji než wu-tang-clan na černém uhlí. Sbírku devíti valch korunuje fastcoreová filozofická sentence Hák: „Hák... Řeznický hák... Erazim Kohák!"

(A není od věci říct, že kooperaci labelů kromě vlastní Olgy Hepnarové a dalších spřízněných vydavatelů vévodí Wardův 625 Thrashcore.)

Vocatio Interna z Čadce začínají/končí stylově: zuřivě utrhnutým řevem ÁÁÁMÉÉÉÉÉÉÉÉNNN. Navzdory převrácenému pořadí tracků proti bukletu není až tak složité identifikovat některá slova s texty v ruce, slovenština jako záhrobní mše, poslední vigilie. Jejich webové profily moc nenapoví, živě jsem je viděl poprvé někdy přesně před tím, než k nim nastoupil Skulda na basu. V té době byla pofidérní vlna power violence za námi, nejblíže to mají jednou stranou k fastcoreovým vlkodavům Idiots Parade (obnažená bolest s drtivým ženským vokálem) a druhou stranou k ostravským filištínům Sheeva Yoga.

Tři složité kérky kupodivu evokují ještě jednu kapelu, která nemá s rychlostí nic společného a tou jsou spříznění Green Monkey (neplést s kalifornským bandem), produkující „sludge´n´roll". I když otevírají stylově očekávatelným frontálním útokem, ten se brzo rozpouští do roztahané bahenní tortury, na kterou chčije urputně úpěnlivý řev. Změny temp, křížení valivého sludge a emocoreového šílenství, ukňourané litanie neurotických záchvatů opisují rychlé křivky poměrně krátkých skladeb, které se však v& nbsp;porovnání s Prügelknabe zdají nekonečné. Jako by každá strana byla natočená jinou rychlostí. Kvílivé úseky a rozvrzané zvuky, kymácivý podhled potměšilého hardcore spolu s unylým pohledem smrtonoše, „a budeme pojedať kvety, zbytky krysích tiel/ a budeme plný jedu smrkať si vlastný sen." Je těžší přistoupit na jejich poetiku, ale ne přehnaně náročné. Črepy tečú dole krkom - asi takhle.