Godspeed You! Black Emperor

Godspeed You! Black Emperor

'Allelujah! Don't Bend! Ascend!

autor: maxim hercna | 9. 11. 2012, 11:40:02 | návštěv: 2127 | reakcí: 2

Spjatost post-rocku s filmovou hudbou funguje i na té úrovni, že při absenci textů a vokálů je nejjistější a nejschůdnější cestou, při vytváření vztahu k neznámému a jeho osobní identifikaci, stavět vedle dlouhých instrumentálních kompozic mžitkové vizuální obrazy. Můžete to vydávat za transcendentální aktivitu svého druhu, ovšem každá religiozita příliš častým opakováním ztrácí svou výjimečnost a ředí se v prázdných obřadech a přesládlé atmosféričnosti. Tolik k post-rocku.

Jednu dobu až patnáctičlenný orchestr Godspeed You! Black Emperor se vymyká, stojí nad tu více, tu méně akceptovaným postrockovým pachtěním. A novou deskou 'Allelujah! Don't Bend! Ascend! dokazují několik věcí najednou. Zaprvé: jsou comebacky a comebacky. Zadruhé: jsou instrumentální kompozice a pak hledání v terminologickém slovníku pojmu „suita". Zatřetí: jak může instrumentální kapelu provázet tak silný politický postoj?

Souvislost s filmovou hudbou je patrná i na dvou kratší „intermezzech", které vzhledem k názvům (Their Helicopters Sing, Strung Like Lights at Thee Printemps Erable) implikují očekávání hudby ilustrativního, popisného charakteru, což se ovšem neuskuteční. Žádné vrtulníky nepřistanou, ale smrad neznámého času a nepřijatelná nervóza vás obemykají o to zákeřněji, oč se tváří mezi dlouhými komponentami coby „odpočivadla". K vrcholům. Ačkoliv We Drift Like Worried Fire má tradičnější postrockovou stavbu a jen tak mimoděk demonstruje neudržitelnost snového kytarového chvění Mono, první masterpiece Mladic je jako válečná karavana balkánsko-arabského světa, kterou máte zajmout. Exil a království.

K postojům: někdy stačí názvy skladeb (Mladic), obal desky (stavení na černobílém snímku s velkým zrnem představuje variaci na camusovskou filozofii nebo zapomenutý reportážní obrázek z okupovaného území?) a nesnadno proniknutelné umělecké záměry, dojem tajemnosti, fatality a nesmiřitelného. Hudební síla Godspeed You! Black Emperor je v orchestraci zmnožené rockové sestavy s tradičními nástroji často „exotického" charakteru (dulcimer, marimba, kemençe) a field recordings. Pokud čelíte tolika vrstvám komponovaného zvuku, rozlévajícím se v dronech, ambientu i noisu, právě zprvu nenápadné detaily podpírají riffové skrumáže a pečlivě stavěné gradace (viz „houslové" motivy v Mladicovi, které můžou být filtrovaným kemençe i samplem z úsvitu gramofonových nahrávek). Česky Fis Ais Nekonečno.

Godspeed You! Black Emperor
11. 11. 2012, Lucerna Music Bar, Praha

Žánr: post-rock