A Newborn Riot of Dreams

A Newborn Riot of Dreams

The Preservation of Links

autor: maxim niebo | 13. 12. 2012, 19:58:35 | návštěv: 2416 | reakcí: 1

Někdy před rokem vyšel první a zatím poslední release Lokal Rekorc, který založili lidi kolem Silver Rocket a jejich přátelé aneb „permanentní DIY experiment, na kterým se můžeš podílet i ty". Čím více DIY, tím méně zájmu a „popularity", zdá se podle ohlasů, zdá se i podle aktuálnosti tohoto textu.

Deska, ale i projekt samotný nazvaný A Newborn Riot of Dreams by zapadal, pokud by měl časnější datum vydání, do mé postgraduální práce Proč se punkeři a noiseři stávají nejzavilejšími fanoušky ticha aneb Zamlčená strana mince. A Jonathan Kroll je zvláštní druh Briana Ena.

Věřím, že ne pro každého příznivce Chokebore je vhodná sólová songwriterská tvorba Troye von Balthazara, a jestli je něco ještě více na hony, pak je to auditivní kalendář kytaristy Chokebore, Jonathana Krolla. Veskrze ambientní deska svádí k roztomilému tápání po atmosférických shlucích slov, což je zcela v pořádku, stejně jako svádí k otevřenosti „povinné", velkorysé. První plán. Ten druhý, viz jeho bandcampový profil, dokazuje přirozenou a precizní práci se zvukem v proměnách času. Výmluvné jsou samotné názvy nahrávek, které Kroll zveřejňuje téměř po měsících a jejichž celkové vyznění se mění takřka nepatrně. Rot And Blossom, Beyond Proper Grammar, We Meet between Glass, Almost Time. Až poslední nahrávka z minulého měsíce je „mnohomluvnější" a četnější, EP Some Simple Pairs Having Fun Going Nowhere se rozvíjí ve čtyřech částech, ovšem velmi krátkých, které by se lehce mohly odehrávat v rámci jednoho většího organismu.

The Preservation of Links je v tomto ohledu největším dramaturgickým celkem a jako takový funguje dokonale. Záleží, jak blízký vztah si dokážete vytvořit k minimalismu, ambientu a instrumentální hudbě, ale jestli si dovedete představit Vladimíra Václavka (iluminace skladby In Passing), jak říká: I nejklidnější ze skladeb Briana Ena je zbytečně rozmarná, můžete vstoupit. Z klidnější první strany graficky úsporného vinylu s Krollovým „logem" ptačí hlavy vystupuje výbojnější skladba Party Dress (sick!), pro níž je typické to, co pro ostatní zvukové výpovědi: zvuk kytary, pokud tedy vůbec kytary, má svou elektrifikací blízko ke klávesám. Druhá strana stojí na vybrnkávaném oživení „skočnější" In Passing a dílo vrcholí nezvykle potemnělou a nervní Some Dessert.

Věřím, že zachování vazeb má větší platnost beze slov.