Negero

Negero

Silence Is Worse Than War

autor: maxim plejgirl | 24. 01. 2013, 06:20:01 | návštěv: 2794 | reakcí: 9

To se vám mohlo stát raz dva, že jste přehlédli poslední desku Negero, která, pokud mě paměť neklame, vyšla na sklonku roku 2011, a jako taková se mnohdy nevlezla do výročních žebříčků a anketek, tedy ne že by se to jimi u nás tak hemžilo, resp. to odráží skutečný zájem publicistických kruhů o českou muziku. Ha! Stěžuje si! Silence is worse than war.

Když mi bylo dvacet, nemohl jsem se nabažit mezinárodní kapely Deep Sweeden, o vysokých vokálních přemetech Alex Marculewicz zachumlaných do rafinovaného hardcore na violu a cello se mi zdálo po všech těch nocích, kdy nechcete být sami, ale každá holka je průhledná jako pohádková panna, po všech těch nocích, kdy chcete být sami, ale to pomyšlení je těžší než manželská deka. A trvalo hrozně dlouho, než jsem si pak na ni, na ně zase vzpomněl. Ano, nástrojové složení nesouhlasí, hlasové ataky zpěvačky Markéty jsou jinak zacílené a kompoziční sváry jsou ještě dál. Ale.

Když sokolovští Negero vyhráli v roce 2005 Malou alternativu (slyšeli jste o té soutěži Unijazzu?), sluší se říct, že jejich finálovými soupeři byli třeba První hoře nebo Pavilon M2. Pak se párkrát napsalo (aby to nevypadalo, že tu někdo systematicky sledoval tuhle muziku, Antonín Kocábek), že by Negero už mohlo vydat první desku a oni to opravdu udělali. Zero Nothing Zero Nothing Everything (2006) mělo něco z něžné padoucnice Už jsme doma, ale zároveň se škubalo v delších cyklech, delších bolavých básních.

Muzika Negero vždycky mířila k ještě vzdálenějším zdrojům, sedmdesátkovým potemníkům hudebního androše, aniž by se tam nějak zaklínila, pocit stíhá pocit, ale neuchopitelnost je ta hlavní kotva, zkuste se napít pod vodou. Hlavním nástrojem zůstávají klávesy, a zpěv, ještě barevnější zvuk dává vyniknout nesouměřitelnému mixu psychedelie, světové nelíbezné alternativy, šansonovému kabaretu, noiseu, art-punku i post-hardcore (ano, směju se), divoký post-jazzrock pořád umí balady a písňová schémata jsou vzdálená jako vzpomínka na dětství. Velmi dobře zvolený úvodní vál I'll Tell You Something, My Baby spojuje všechno, co můžete chtít od skladby: nečekané postupy, industriální zákleky, eros vokálu, rozbitou baladu i táhlou touhu sboru, kakofonii i melodickou písničku. A nulovou exhibici.

K těmhle soudům se nerad uchyluju, protože jsou pomíjivé časem a nové boty tlačí vždycky nejvíc, odbarvená hlava bolí rudě ten první týden. (Jenže od natočení téhle desky už uplynul více než rok a pocit, že jde o jedno z nejlepších tuzemských alb poslední dekády, je čím dál. Intenzivnější. Silence is silence.)

Negero microtour:
24. 1. 2013 - Boro, Brno
25. 1. 2013 - Plan B, Ostrava