Dinosaur Jr.

Dinosaur Jr.

I Bet on Sky

autor: hermína týrlová | 17. 02. 2013, 07:50:22 | návštěv: 2005 | reakcí: 0

Ježiš, to je sladký! Valentin byl sice před pár dny a já nejsem zrovna fanynka americkejch svátků a dárkově mileneckýho průmyslu, ale první písnička z nového alba legendy zpětných kytar a grungeových košil Dinosaur Jr. je něco, co chce mít každá kapela a každá deska, otvírák na úrovni megahitu, song, který si zamilujete hned, abyste po pár posleších měli strach s ním začínat, ze strachu, že se ohraje do té míry, že vás začne srát, stejně jako milenec, co měl plnou hubu keců a teď stojí v rohu, hryže si nehty a neví, jak to má celý říct. Blbeček. I know is no end. I know a sick game.

Bratranec Aran velmi trefně psal před aktuálním pražským koncertem, že jsou kytarová sóla a kytarová sóla, že jsou sóla, která jen jsou, a pak sóla, která vás budou vždycky bavit. Nebo něco v tom smyslu. Narážel na Mascisovu hru a na podstatu Dinosaur Jr., která tedy není jen v sólové kytaře. Ano, pro mě jako pro holku jsou Dinousaři onanující plebejci, na druhou stranu si nikdy nehráli na tvrďáky a za... jak to říct, za starobylou zpětnou vazbou a kvílející kytarou, za rockovou alternativou a lehce škrábavým vokálem jsou něžné písničky plné pomíjivé lásky, všechno to jsou více nebo méně koncentrované balady. A dělat balady je to nejtěžší na světě. Tedy pokud nejste Dino Džejár. Protože pak složíte bezmála sedmiminutovou finální skladbu See It on Your Side a je to jedna z těch, kterým se říká věčné. Je plná sól, ze kterých padnou hardrockoví bouchači i postrockoví pionýři, je to esence rockové muziky, která nechutná po včerejším pivu ani namistrovaných kecech.

Čím jsou nezaměnitelní, kromě kytarových sól, to je samozřejmě J Mascisův zpěv a celková nálada. Vedle feelingu jejich písniček zní i Nirvana jako hysterická, chtěná a kýčovitá záležitost, nevím, jak to dělají, ale ta... nenucenost, neopakovatelná a vzdušná atmosféra, která jitří vědomí a vybuzuje vzpomínky, aniž by to byl sentiment... Vůbec jsem netušila, že radost může mít tyhle odstíny. Žádné vypalovačky, ani přehnané cajdáky, střední tempo, ve kterém je na všechno vidět a nic nesmrdí kalkulem nebo nemocným egem. A pokud jste milovníci zvuku, vsadím se, že si zamilujete i tenhle zvonivý virvál, který není vůbec špinavý. Jen okouzlující. Don't pretend you didn't know.