Milano

Milano

s/t

autor: Jer_C | 31. 08. 2006, 14:02:14 | návštěv: 3846 | reakcí: 0

Debutová deska Milana je z čistě sběratelského hlediska důležitá už jen tím, že je to historicky vůbec první počin kopřivnického labelu Piper Records. Pokud jsou však vaše hudební úchylky poněkud jiného ražení, nevadí. Je to totiž asi ta nejméně podstatná věc, kterou tento stříbrný kotouček ukrývá.

Donedávna jsem neměl k deskám takový přístup jako mám dnes a mé hudební znalosti i rozhled byly značně omezené. V takové situaci tě hudebně nejvíce ovlivňuje tvé okolí, to co máš bezprostředně možnost vidět, sehnat, znát. Neseděl jsem hodiny denně na netu a nepročítal všemožné kulturní stránky, nestahoval desítky alb týdně z DC++ a nedostal se na koncerty dál než do Kopřivnice. A z určitého pohledu to mělo své kouzlo. Těch několik málo desek, které jsem vlastnil a těch několik málo kapel, které jsem znal, pro mě bylo jako starší brácha. Zasvěcovaly do života.

Přiznám to rovnou. Na kapely, co působily a působí kolem Piper Records, potažmo Kopřivnice a okolí nejspíš nikdy nedokážu pohlížet kriticky. Nedokážu vyjádřit kolik mi toho daly a vzaly. Proto to značně osobní ladění těchto recenzí.

Když budu mluvit o kapele Milano, musím především říct, že mi tihle Kopřivničáci poměrně zásadním způsobem změnili názor na punk. Z pohledu nezúčastněného pozorovatele to sice zní jako blábol, ale je to tak.

Od začátku jsem u téhle desky žral texty, i když jejich významy mi docházely v dlouhodobém období. Ten proces vlastně neskončil dodnes. Vždycky v nich objevím něco nového, jejich surrealistické ladění k tomu přímo vyzývá. Obraty jako Hitler na kříži jsou prostě dokonalé. A sžíravě nihilistického sarkasmu tu najdete až na půdu. Spousta manifestů životního zmaru, které jsou tak děsivě pravdivé až to vždycky píchá u srdce: "Ty jsi spolkla všechno moje světlo / a já pozřel všechnu tvoji tmu / víme co je nic / už nechceme víc / jenže stojíme mimo hru." Nebo hořká lihová litanie: "Tak zatnout pěsti / a ochutnat štěstí..." A mnoho dalších, texty by se tu daly přepsat kompletně. Úderně jednoduché, rafinované, bolavě pravdivé. Punková poezie par excellence. A hudba? Přímočará, chytlavá, ale určitě ne hloupá. Snadno zapamatovatelná. Dá vyniknout nadprůměrným textům, které se do palice vkrádají sakra rychle.

Milano je přesně ten styl kapely, u které si hudbu oblíbíte a texty zamilujete. "Nechám se vodit / nevím kudy chodit" ... "tělem probíjí zima / noc zas bude prima". Taky tě kouše do tváře?

Žánr: punk rock
Celkový čas: 22:56