Rapsöd

Rapsöd

Pochodeň

autor: maxim brzda | 7. 01. 2014, 06:54:51 | návštěv: 4353 | reakcí: 0

Jsou kapely, které představují čirou radost a vždycky když se rozbuší srdce v souvislosti s rytmikou, osvětlí to celý den. Patos? No jistě, mluvíme přeci o angažovaném punku. Může to být jenom náhoda, ale třeba jihlavská scéna s Průmyslovou smrtí, Chybou, syrovým hip hopem nebo s Rapsöd je veskrze srdeční záležitost. Pochodeň? Ó, ta plane.

Po dvou sedmipalcových splitech je to jejich první dlouhá nahrávka a schází základní indicie k tomu, abyste pochopili, že takhle sehraný stroj funguje teprve nějakou sedmou sezonu s minimálními personálními obměnami (Rapsöd jako škola basáků). Nejdříve naskočí reminiscence na starý osmdesátkový punk tuzemské provenience, na školní léta s Plexisem a Sníženou pracovní schopností, podobná naléhavost textová, vokální, smysl pro melodii. Když pominu společenskou ukotvenost, Rapsöd jsou vedle nich dospělejší a uvěřitelnější, je na místě mluvit o existenciálnosti, která u fotrovských kapel smrdí jako zatuchlý papír (vůbec se nebavím o pozdější, natož současné tvorbě „punkových stálic") a vždycky se z ní křivila držka, pokud vám bylo více než -náct.

Je jistě výhodou, když ohlodáváte kost společenské bídy pomocí trashpunkové brusky, takových kapel tu moc není, a když už budou na místě srovnání, spíš budete hledět ke crustu a metalickému punku, ke škole pokérovaných kombajnérů Lahar. Je výhodou, když umíte zřídka a velmi přesně použít sbor a singalong, když cítíte, že zařadit „sebevražedný" song (Beznaděj) na začátek desky je skvělý tah a ještě lepší odrazové prkno. Ladné thrashové riffy nechutnají po seprané džísce, bicí znají klepec dětských báboviček, než aby se zhlížely ve zvuku kovových blán. Civilní texty jsou jako krátké malované příběhy, epická zkratka a cit pro refrén („Rány se vrátí/ tam odkud přišly..."), přesné momentky s větší platností než texty celých alb „podobných" kapel: „Žeru a šukám/ úplně všechno/ seru na Karla Vachka/ odjíždím do Chorvatska." Dobro došli.