Facing the Swarm Thought

Facing the Swarm Thought

Bridges

autor: David Patras | 3. 06. 2014, 13:17:32 | návštěv: 5570 | reakcí: 0

První album německé kapely Facing the Swarm Thought působilo trochu jako zjevení. Přesně takovou kombinaci řízných riffů, apokalyptické atmosféry a rytmické zběsilosti jsem už dlouho marně hledal. FTST kombinují zvláštní hudební pelmel do překvapivě fungujícího celku, který šlape jako pekelný stroj a posluchači nedovolí vydechnout.

Názvy skladeb na albu Damnati odkazují, možná zdánlivě, na Planety Gustava Holsta a i hudba samotná jako by z klasického díla čerpala inspiraci, i když cítit je to spíše v náladě než v jakékoliv doslovnosti. Hudebně jsou Facing the Swarm Thought rozkročeni mezi math-rockem, sludgem a moderní vážnou hudbou.

Nové album Bridges používá podobná výraziva, je ale výrazně přímočařejší. Navzdory tomu, že už ve skladbě Overdosed vrší kapela jeden hutný riff za druhým s takovou kadencí, jako by šlo o stručné shrnutí celé dosavadní tvorby, vše ve výsledku působí kompaktnějším dojmem. Jednotlivé nápady jsou melodičtější, vzájemně dobře odlišitelné a zapamatovatelné, což se o předchozí desce Damnati s takřka kakofonickými momenty často říci nedalo. Ruins plynule navazují na Overdosed a odhalují další novinku alba - zvukovou pestrost. Na Sometimes kapela zezačátku zní jako hutnější reinkarnace zaniklých Isis, brzy však pozornost upoutá série tak vyšperkovaných kytarových postupů, že by se za ně nemuseli stydět ani takoví kytaroví onanisté jako Tom Morello nebo Matt Bellamy.

Covered in Darkness se jako jediná vrací k extrémnějšímu posluchačskému zážitku z minulé desky. Chaotická rytmika doplňuje disonantní kytarové plochy a to vše doprovází agresivní vokál Matthiase Egetemeira naplněný, jak se v podobné hudbě sluší a patří, koncentrovanou zlobou a zoufalstvím. Hned následující Feed the Vultures je asi „nejrádiovější“ ze všech písní. Pustíte-li si ji samostatně, tak to asi nebude tak zjevné, ale v kontextu experimentální Covered in Darkness působí „refrén“ až téměř stadiónově.

Dominantou alba je skladba Burning Down Bridges, která je svým způsobem esencí všeho, čím Facing the Swarm Thought jsou. Ikonický disonantní akord střídá apokalyptickou náladou nasáklý refrén, depresivní sludge i chaotický mathcore. To vše zabalené v až neuvěřitelně kvalitním zvuku, který na první poslech zakrývá fakt, o jak malou a relativně neznámou kapelu se jedná.

Album Bridges je krátké a přesto naplněné k prasknutí nápady i emocemi. Mělo by zaujmout každého, kdo v hudbě nehledá potěchu ucha, ale naopak posluchačskou výzvu. Němečtí trpaslíci jsou nepříjemným dokladem toho, že dnešní doba sice umožní takto minoritní tvorbě existenci, nechá ji ale zároveň hnít v ústraní, kam se tunou balastu prokousají až opravdoví hudební nadšenci. Pokud jste jedním z nich, augsburgská kapela Facing the Swarm Thought si rozhodně zaslouží vaši pozornost.

Facing the Swarm Thought (de)
8. 6 .2014, Chapeau Rouge, Praha

Žánr: metal/mathcore