Odvážní bobříci

Odvážní bobříci

autor: maxim korovic | 24. 07. 2014, 07:29:25 | návštěv: 6108 | reakcí: 0

Asi nebude přehnané říct, že Odvážní bobříci jsou legendou brněnského undergroundu, i když hráli jen dva roky. Nemyslím, že by někdo mohl něco dlužit historii, stejně jako se nedá prcat budoucnost. Ale Guerilla Records vládne nám...

Nahrávka má zjevné zvukové limity, všechny potřebné a očekávatelné neduhy (sic!): vymástrovat třicet roků staré záznamy není legrace, hůře je na tom „komplet live“ z roku 1982. Z hlediska věčnosti je to ale jedno, za takovým poslechem se dalo tak maximálně zajet do Libri prohibiti. Muzikologický rozbor v bukletu si dal Martin Dohnal, tehdejší „hudební poradce“ Odvážných bobříků, který se posléze spojil s částí kapely a založil další kultovní formaci – Pro pocit jistoty. „Zpěvák se často dopouští forze, glissansových přiznávek, tvoří tóny intonačně labilní, což jenom přispívá k účinné expresívnosti celého hudebního projevu.“ Panečku. Nadhled, sebeironie a přiznaná deviace. Brněnská scéna měla vždycky kouzlo.

„Ostinátní bass (basso ostinato) je zvláštní forma basové linky. Nejčastěji se jedná o melodickou figuru, která má několik málo taktů a která se neustále mnohokrát po sobě opakuje i přesto, že ostatní hlasy se harmonicky mění.“ Zdánlivá rytmická primitivnost a hukot až tří saxofonů vytváří ojedinělý punkový drajv s typickou androšáckou kadencí, evokuju Extempore.

Kytara někdy zazní utrhnutým tónem, z kabely filmového mága Zdeňka Lišky. Opakované nástrojové linky dosahují kýžené rituální hypnózy, nade všíma vlaje saxofon a z mordy vyráží poraněný zpěv: „Lidi jsou strašný kurvy/ pořád šplhaj k nebi.“ Neopakovatelnost a věčnou auru dávají kapele texty. Songy jako Má milá je mtrvá (a já to s ní dělám dál) o síle lásky a relativní úchylnosti, to je krásná kanonická záležitost. Lidový akcent se tu potkává s vulgárem, Pod našima okny střídá Masturbace, biblické ozvěny se míjí s vlasteneckou tematikou (Blaničtí rytíři) a těžkými existenciálními výplachy (Všichni jednou umřem).

Pokud jste si potřebovali domácí diskotéku doplnit další undergroundovou pohlednicí, vedle kapel Pro pocit jistoty a Ještě jsme se nedohodli, už ji tam dávno máte. Ti ostatní se obrátí na Lábuse a jeho Guerillu. A budou doufat.