Ružový vankúš

Ružový vankúš

autor: maxim korovic | 6. 10. 2014, 14:59:11 | návštěv: 5853 | reakcí: 0

Představuju si to takhle: ve zkušebně Sheeva Yoga se odehrává po-zkouškový potlach spřízněných partiček a pak jedna z nich pustí americké rhythm and bluesové klasiky The Drifters, uhlazené ebenové fešáky v bílých oblecích, jak zpívají This Magic Moment: This magic moment/ So different and so new/ Was like any other/ Until I kissed you… Sweeter than wine… A zpěvačka Kája vezme mikrofon se slovy: To bych uměla… Ne, neuměla, ale nejsme na školní revivalové besídce, vedle sedí Viki (pro základní pavučinu ostravské scény této úrovně postačí jeho bývalé i současné portfolio, viz průsečíky: Sheeva Yoga, Prügelknabe, Ružový vankúš, Kulma, Massola, Sklo, Social Deformity, Ptao, XDisneyX, Coconut Bulldozer), vedle sedí Viki a natahuje chrchel pro guturál: Krvavá chvíle! (dvojhlasně)… Krvavá chvíle, tě náhle zaskočí/ cítíš tu sílu a všechno bude jinačí… Kombinace hrdelní metalové manýry, pouličního ječáku a civilního táborákového (příjemně falešného) vokálu tomu dodává neodolatelné kouzlo. Decentní soulový feeling, který vyústil až do hříšných tanců je pryč, ale něco přeci jen zůstává: Krvavá prdel!!!

A to je v kostce všechno. České texty povyšují jednotlivé covery na klasiky svého druhu, tedy pokud se bavíme o večírkové muzice hardcore person, které byly vždycky hrozně „x“ a rády opěvovaly rum. Což v jejich případě dává dost dobrý smysl, jakkoliv je rovnováha mezi ideologickou upjatostí a životní pravdou oproti tvrdému jádru odlišná. Totiž upřímnější a životaschopnější, nepokrytecká.

Hra na rockabilly pokračuje skvělým válem Jámy, předělávkou zásadního bubblegum popového hitu Yummy Yummy Yummy kapely Ohio Express, jehož verze od The Residents nebo Giorgio Morodera patří do pokladnice každého opravdového milovníka duševních deviací. Podobně se můžete zamilovat do I Wanna Be Your Dog, podladěný hlavní vokál by Iggy Pop neuměl, dva podladěné už vůbec ne. A je nutné dodat, že přiznávaná faleš, pohyb na hraně, je asi největší předností kapely, jako když si obujete brusle bez ponožek. Pavel Bobek? Veď mě dál. Yvonne Přenosilová? Boty: … ty boty jdou a všechno pěkný pošlapou… Dryjáčnická poloha vs. talentová soutěž okresního charakteru, zatoulaný metal. Makající kapela, malovaný digipack o třech panelech, na nichž upír místo vysrknutí tepny dusí růžovým polštářem. Pointa? Celá nahrávka je zamýšlená coby upírský koncept.

A hlavně: Ružovému vankúši stačí na jednotlivé songy o minutu méně než originálům, moc dobře poznají, kdy je píseň vyčerpaná. Sociální deformace má v jejich případě šmak chutné normality.