Blues for the Redsun/V rukou osudu

Blues for the Redsun/V rukou osudu

split

autor: Tereza Wontová | 20. 01. 2015, 07:32:03 | návštěv: 5752 | reakcí: 3

Nadbytečný prostor mezi deskama v poštovních balících lze vyplnit všelijak, polystyren, bublinková fólie, zmuchlané plakáty, všechno dobrý, ale abych měla tu čest s příbalovým letákem k drogovému testu, tomu říkám stylovka pro fajnšmekry. Z obalu zelené kazety upřeným pohledem hypnotizuje pestrobarevná kočka (Schrödinger v krabici), v pozadí Rorschachovy obrazce, čím déle na to hledíte, tím víc se celý výjev rozpíjí do psychózní psychedelie, a jestli vás baví hledat souvislosti, po chvíli tam najdete i ty, které jste si vůbec nechtěli připustit. Každá kapela po písničce na své straně, doom sludge a svůj ke svému.

Blues for the Redsun, odhodlané prvničky co do fyzické nahrávky, si nemohli najít spřízněnějšího parťáka pro split než V rukou osudu, o bratrech v triku Mushrooms of Yuggoth zas někdy příště. Shoda s názvem alba Kyuss rozhodně není nezáměrnou náhodou, ačkoliv v porovnání s pouštním stonerem se loudají, jako kdyby něco provedli. Konstantně razantní hutnost poctivě hnětou jedním riffem, kynoucím ve zpětných vazbách a umanutých opakováních. Doutnající činely pomáhají v povšechné prostorové orientaci namísto zpočátku upozaděného kopáku. Valivá síla jednoduché melodie testuje nevyzpytatelnost vnímavého fyzična hlavně naživo, tady se tají dech a polyká nasucho už jen z fascinovaného pohledu na výšku aparátů. Rezonanční polechtání většiny orgánů je zkušenost ještě z těch příjemných, a že zní jako uondaní Black Sabbath, má být přívětivou lichotkou. Jen na postu věčného Ozzyho řádí posedlá Reagan, kterou se zrovna nikomu nechce vymítat.

V rukou osudu jsou osvědčení obráběči táhlého kovu, pohybující se v malinko rychlejším modu, přičemž tím pořád myslím namáhavé brodění v nejhustším bahně. Po personálním rošambu jim u jmen konečně zmizely přehlásky, pořád si ale vydržují efektní úchylku stran označení jednotlivých funkcí kapelní sestavy, kdy iron nails in your coffin, tunes of doom a misanthropic thunder vypovídají leda tak o fatální slabosti pro ne úplně nejdůležitější dramata. Základní riff obdělávají odlišně než Blues for the Redsun, původní motiv je opečovávaný mnohem méně úzkostlivě, nebojí se šáhnout do obhroublejších akordů, ani nečekaně změnit tempo. Můžou se zdát míň přístupní, protože striktně nelpí na učesané melodičnosti, ale je to jen otázka ochotnější všímavosti. Hlas mluví záhrobním brumlavým growlem, který se od dob sedmipalcového eponymu octnul hlouběji, děsivější bubáky ale hledejte jinde.

Fakt jsem se snažila, ale kdyby obě kapely zrovna recitovaly pohádky Ovčí babičky, ani zbla to nepoznám. Kdo nemá na ten hrdelní bordel naučené ucho, musí holt pro texty do bookletu. Názvy skladeb naznačují, že tady se láska oslavovat nebude. Dopehead poetry/Feťákovu říkanku uvozuje štiplavý, sociálně-kritický sampl z francouzské Nenávisti, zatímco do sloky aka textu je promítnut bludný kruh pokročilého stadia drogové závislosti. Cesta zpět zmizela, světlo nikde nečeká, ani na konci tunelu. U Zkázy můžeme mluvit o roztomile temné archaičnosti, trademarku V rukou osudu. Poetické klišé by byla tvrdá kritika, namísto toho si zkuste představit zamlženou úsečku mezi S.K. Neumannem a Františkem Gellnerem. Ano, musíte přivřít obě oči. A ano, tak je to dobré.

„Slzy smutku kanou dolů tmou/ kde marnota otevřela náruč svou.“

Žánr: funeral
Nosič: MC