Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE HUDBA - - - - - - - - -

V/A

V/A

Psychedelic Umami 1

autor: Tereza Wontová | 1. 02. 2017, 11:50:07 | návštěv: 1159 | reakcí: 0

Kompilace napříč Moravou a Slezskem, zřejmě kamarádčoft a dobrá karma, přičemž drahnou chvíli to vypadalo jako nedosažitelně imaginativní obraz rozpuštěný v opilé lidové slovesnosti: oficiální umamí web nefunguje, distribuční kanály nezvykle mlčí, promo v duchu nejnutnějšího minimálu, ale mamko, je to doma. Obal vyvedený v pěti barevných variantách, krása střídá nádheru, něco vícenohé fauny a studie krokového cyklu, sterilně bílý vinyl.

Slovo psychedelic v názvu je těsné stejně jako nutné, vějička z nejprostších, písničky do myšlenky pasují tu více (At Bona Fide), tu zas méně (Pure Cityzen), ale v dramaturgii kompilací jsem nikdy neměla potřebu se šťourat. Každá z kapel přihrála dva songy, přičemž nutno podotknout, že většina je dohledatelná na demech, bendkempech a jiných srandách; že se teď zásluhou bláznů můžete pomazlit s jehlou u gramofonu zní pro staromilská děvčata z diycore srozumitelněji.

Cena za nejúdernější názvy písniček putuje k Superego Kid, protože Bůh má nové rifle a Filipova žvýkačka jdou k věci rychleji, než se rozkoukáte v prvním variovaném motivu. Když to vezmu pořádně zeširoka, nabízí se anabáze se Zkouškou sirén, sebrankou, která krom kultivování záliby ve svérázném názvosloví sdílí s kroměřížskými nadšení z instrumentálního bince, jakkoliv je moravská sekce více učesaná, v tom dobrém slova smyslu vypucovaná, jakkoliv si jsou obě formace jinak vzdálené. U skladeb Superego Kid vždycky platí, že ačkoliv kytara, basa a klávesy pomalu oblévají Oriho naklepávanou morseovku a respektují mantinely postrocku, nikdy se ani zdánlivě bezvýznamný akord netváří jako agónie nucené prolongace, vzájemný respekt a hecování v sobě ukrývá mnohem více poetiky než očekávatelně vykvetlá krása na konci. A takhle balancovat umí jen ti nejlepší.

Mancuso, umanutí strejdové, co pořád chtějí věřit na bujný vlasový porost ve středním věku a sourozeneckou lásku bratří Gallagherových. Přerovská kytarovka ignoruje trendy a jede si cestou jednoduše vinutých melodií psychedelických tak, jak synek za synťákem a klávesama dovolí. Žádná křeč, natož násilí, nejlíp je jim ve středním tempu a rádi koukají po britpopu, ať už zpěvnou kytarou anebo anglickými texty prezentovanými extrémně ležérním antifrontmanem s extrémně ležérním akcentem. Jenže co ta flanelka?! Nejumírněnější sestava na kompilačce.

Pure Cityzen, kde těm je dneska konec... Žádná jiná kapela nedodala protichůdnější songy. Možná je to tím, že nikdy nevydali víc jak jedno ep, možná potřebovali širší hřiště, možná to moc řeším. Missing Johnny napodobuje pohyby Superego Kid, ale není to song tak okatě stavěný na gradaci, zpracovává jednu ideu, do toho si vypomáhá bustrem a silným tikem. Nü zase strouhá struny tam, kde je to pro Depakine Chrono už příliš měkké. Bicí tepou v nalomeném rytmu, kytara sebou mele od uhlazeného postrocku k noisovému vytí, schizofrenní nádhera.

At Bona Fide, z edice hebké lásky. Suspen Stories je bezhlasý krautrock, který se jim odkutálel ze setlistu, jakmile se důkladněji seznámili s hmatníkem a efekty, Strange Battle Tails už ctí shoegazeové epigonství zamotané ve zpětných vazbách a víceméně kontrolovaném šramlu. Ne, opravdu nerozumím, co Péťa šeptá do mikrofonu, hlas se mu rozpouští a zní spíš jako ozvěna droneu dušená igelitovým pytlíkem, nástroj navíc, proti gustu. Tady to ještě nejsou stíhači A Place to Bury Strangers, jak je můžeme vidět v aktuálním rozpoložení naživo. Bude deska? A bude brzo?

Benelux(us) jsou asi u ledu po tom, co Bejbiš nabral směr jihozápad, pojďme ještě vzpomenout na jeho éru s kytarou, šmakózní riffáží a mamamrdamaso pižmem, opět se mi kalí pohled. Jestli Péťův vokál v At Bona Fide zvládnul atakovat hypoxickou hranu, ve stejnojmenném beneluxím songu se odehrává scénář dosti podobný, romantické huhlání škrcené opaskem. Herbi má sice pohled právě sražené srnky, svede ale splétat pevné basové copy, co to drží vespod. Čistší zvuk a jistá Bejbišova ruka vnořená do strun, ze kterých se linou hymny poctivého indýčka a hitů jako prase, škoda jich.

Není moc kompilací, kterým by v emblému figuroval gastro termín, co si momentálně vybavím, jsou akorát Bonbony Bontonu a vytahovat kalibr tohodle typu by si žádalo větší zpupnost a jinou dobu. Jednička v názvu Psychedelic Umami předesílá věci budoucí, něco z kuloárů už stihlo prosáknout a ano, my se těšíme.

Informace

Velký obrázek: titulní strana alba
Žánr: indie
Nosič: LP
Rok: 2015
Vydavatel: Psychedelic Umami
Seznam skladeb:

A1 Superego Kid – Bůh má nové rifle
A2 Mancuso – Burning Lamps and Jungle Amps
A3 At Bona Fide – Suspen Stories
A4 Pure Cityzen – Missing Johny
A5 Beneluxus – At Bona Fide
B1 Beneluxus – 20 Watts os Total Music Power
B2 Mancuso – Pelican’s Cry (Asking Why)
B3 Pure Cityzen – Nü
B4 At Bona Fide – Strange Battle Tails
B5 Superego Kid – Filipova žvýkačka

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek