Ladislav Klíma & Franz Böhler

Ladislav Klíma & Franz Böhler

Putování slepého hada za pravdou

autor: Jer_C | 10. 08. 2006, 18:06:35 | návštěv: 4525 | reakcí: 0

Téměř století stará kniha známého českého "filozofa frašky" Ladislava Klímy, kterou napsal s částečným přispěním svého "zaměstnavatele" Franze Böhlera, provozujícím firmu s honosným názvem Tabak-Ersatz-Manufaktur v pražské Klimentské ulici. Podnik se zabýval výrobou náhražek tabáku z jahodového a bukového listí v době všeobecného nedostatku tabáku během první světové války. Klíma zde působil coby jediný zaměstnanec firmy v pozici hlídače. Spíše než práci se však oba pánové, životním stylem bohémové a flákači, věnovali společnému popíjení a k ukrácení dlouhé chvíle sepisovali přběh o slepém hadovi. S psaním započali v lednu 1918, téhož roku v květnu však firma krachuje. Soudě podle četných narážek na poválečnou mírovou situaci Klíma v psaní pokračoval až do konce roku 1918.

Děj knihy nás přivádí do mravenčího království Všivácie, kterému vládne věčně ožralý despotický monarcha snící o dobytí celého světa. V tom mu má dopomoci setkání s obrovským slepým hadem, jehož životním cílem je hledání olovněného měďáku, bivaginální sliznice a modrého psa. Král slíbí hadovi pomoc při jeho hledání výměnou za nevinné hadovy "procházky", které bude na králův příkaz provádět. Mimoděk tak zničí svým ohromným tělem všechny nepřátelské země včetně domácích protivníků v podobě nenáviděné manželky, následníků trůnu a (z)rádců, toužících po králově sesazení z trůnu.

Mnohem důležitější než děj jsou však Klímovy teze, které vkládá do úst postavám příběhu. Ať už dlouhými filozofickými monology, či přímými činy a svým chováním, představují jednotlivé postavy mozaiku Klímova náhledu na svět. Ve stejné době, kdy v Curychu vznikají první dadaistické manifesty, píše Klíma s Böhlerem filosofické dada aniž by o tom měli tušení. Veškeré (sebe)ironie, humoru, výsměchu i hravosti si v této knize užijete dosytosti. O expresivních, sžíravého sarkasmu plných až vulgárních pasážích ani nemluvě.

Klíma zde rozvíjí svůj všudypřítomný naprosto subjektivní, individualistický pohled na svět. Na svět plný absurdity a nesmyslného lidského snažení nalézt objektivní pravdu, které je v knize zhmotněno v postavě slepého hada. U způsobu vystupování krále mravenců zase můžeme pozorovat autorovu nechuť ke společenské konformitě a lpění na materiálních hodnotách. Zároveň je postava despoty skvělou parodií na všechny vládce světa, konkrétně pak na Rakouskou monarchii.

Slovy mravenčího krále: "Ačkoli jsem vám chtěl ještě ledaco říct, například, že založím nové ministerstvo - ministerstvo pro pálení kořalky, jehož přednosta bude mít (...) stejné postavení jako dříve předseda vlády - a... a... zkrátka jsem ožralý jako dobytek a končím."

Originální název: Der Gang der Schlange zur Wahrheit, překlad: Milan Navrátil
Žánr: filozofická próza
Počet stran: 144