Jiří Sádlo

Jiří Sádlo

Prázdná země

autor: Peacer | 4. 10. 2008, 18:33:29 | návštěv: 3547 | reakcí: 0

„Prezentovaný text byl psán jako součást dlouhodobého výzkumu podivného rázu obyčejné reality“, píše v závěrečné poznámce biolog a teď už i spisovatel Jiří Sádlo. Hned na úvod je třeba uvést, že pro mnohé čtenáře bude jeho deníkové zaznamenávání obyčejností, meteosenzitivních jevů a suburbánních rostlin, nestravitelné. Jako každá nevšední kniha si žádá dávku trpělivosti. Sádlova poetika není jednoduchá, ale pokud se společně s básníkem dokážeme divit i obyčejným věcem a těšit se třeba z domácí přípravy čaje, můžeme snáze proniknout i jeho slovním minimalismem.

Sádlo suverénně kupí holé věty i překotně dlouhá souvětí, latinské názvy rostlin i intimní vyznání: „Já – nu, což já, celé odpoledne ležím opilý někde ve vysokém pleveli za Prahou, mezi poli vedoucími k Labi, tam mám úkryt, spím ve vysokém bolehlavu, což, jak věřím, přináší klid.“ Jeho deník je utvářen ročními obdobími, zejména zimou a podzimem a interakce mezi básníkem (Sádlo se za něho nepovažuje) a krajinou, vnější a vnitřní, se stírá, lépe řečeno, tvoří celek. V rámci prozkoumávání průběhu „chladnější části roku v příměstském prostoru severovýchodního sektoru Prahy“ nás divící se biolog Sádlo, zabývající se mimo jiné rostlinnou sociologií, provádí podzimní krajinou, jež by se na první pohled mohla jevit jako prázdná a řada rádoby básníků by v ní s chutí hledala skryté významy. Jiří Sádlo nikoliv, zaznamenává jen to, co vidí a i to mu stačí k tomu, aby se na svět dostal nový, neotřelý pohled na realitu.

Sádlova suburbánní poetika v sobě obsahuje údiv ze setrvávání přírodních jevů (stále nepřicházející jaro, nemizící sněhová pokrývka: „V létě, tam jsem doma, ale zajímá mě zima, která je přísná a přesná, seriozní, málo proměnlivá.“) i jakýsi dojemný pocit důvěrnosti. A na léto se v jeho knize už nedostane, „aby se to nezacyklilo.“ Podzimní deník je ideální čtivem pro nadcházející čas, v němž se zdánlivě nic neděje, brzo se stmívá, při krajích silnic se kupí spadalé listí: „Světlé zlato, rez, na okamžik zasvitne intenzivní růžová. Co na zemi, je i na nebi: Na téměř černém pozadí složité ornamenty v různých tónech zlata.“

I když se Prázdná země tváří jako naivní a pseudopoetický text, jsou to jen falešné mimikry pramenící ze skromnosti autora samotného. Však posuďte sami, co se píše o Jiřím Sádlovi v biografické poznámce na obálce knihy: „Když se mu podaří něco divného zazpívat nebo uvařit, cítí zřejmé zadostiučinění. Je-li však pokládán za blba, smutně souhlasí, což prý není ani ze skromnosti, ani z pokrytectví.“

Originální název: Prázdná země
Žánr: próza
Počet stran: 88