Zpěv do odposlechu víc

Zpěv do odposlechu víc

Texty českého noise, hc a punku

autor: horovic | 18. 08. 2009, 07:11:38 | návštěv: 5002 | reakcí: 4

... a titul Zpěv do odposlechu víc je jeho prvním releasem. Jaký to má smysl? Nemalý. Jestliže u nás vycházejí sbírky poezie, jejichž náklad je samozřejmě omezen požadavky trhu a kvantitou potenciálního publika, takováhle sbírka je zcela na místě. Jednak jde o svrchovanou poezii mnohdy  zajímavější a sdělnější  než značná část básnické produkce (hlavně té „mladé"), jednak zaslechneme i sociálně-kritické verše, bloudění v bezcílném nitru umělce tvrdí hoši nepěstují, jakkoliv píší básně. Ale kdo z nich by to přiznal? Takový Adam Nenadál o tom před pár lety ještě odmítal uvažovat, prý jaká poezie, i když je zřejmé, že nejen v této knížce má stěží konkurenci. Jistě, jde o písňové texty - obstojí samostatně? Překvapivě suverénně.

Sestava? Aran (Gnu), Banán (Balaclava), Bourek (Sporto), Bugrr (Děti deště), Michal Tutter (Fetch!), za Lyssu Lyssa, Sisi (Esgmeq), Tomske (Deverova chyba), Yoz (OTK), Malý s Brojířem za Zkoušku sirén, Torr (Unkilled Worker), Vyšohlíd s Langerem (Meat House Chicago I.R.A. a další její klony), Amrit Sen se Stankem (Michael´s Uncle) a kapely s nevyhraněným textařem, Innoxia Corpora a Elektročas. Výběr dost dobrý na to, aby zlomil nohu úsudku všem nastupujícím bohemistům.

Formální stránka knihy nezaostává za tou obsahovou, chytře se drží zpátky a Carton Clan sází na minimalismus. Převládající modrá a červená v přechodových listech s abstraktní geometrií, sedmipalcový formát knihy je ideální do ruky, navíc si říká o zařazení mezi vinyly, nikoliv do knihovny.

A texty-básně samé? Sociálně angažované a osobně brojivé (Banán, Stanko), mytologické (Aran, Bugrr), zuřivě beatnické (Meath House Chicago I.R.A.), sebeironické a vyprávěcí (Bourek) nebo elegické (Todd). Předností a do jisté míry nutností je jejich uměřenost a úsečnost, žádné dlouhé balady, ale kondenzované shluky obrazů a slov. Mým favoritem je stařec uvězněný v mladém těle, Jiří Sochor aka Sisi z Esgmeq. Jistě, Bramboračka nebo Co se to kurva děje? jsou kultovní zářezy, nad kterými žasnete, i když neslyšíte hluk kapely. „Donesu tolik seker / kolik máte hlav / Já vás naučím / milovat pokoru!" (Pokora).

Je otázka, kolik se knihy s nákladem 500 kusů prodá, pevně doufám co nejvíce, protože takový artefakt si říká o pokračování. Třeba se zaměřit i jiným směrem, texty českého undergroundu by nebyly od věci, současné kapely disponují velmi dobrými texty, chvalme Ruce naší Dory...

Originální název: Zpěv do odposlechu víc
Žánr: poezie
Počet stran: 224
Vydavatel: Za tratí

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 4
haw
6. 02. 2010, 12:51:55
Myslím, že taková kniha tady chyběla. Pro lidi, který jdou na koncert a kromě vohulený kytary je zajímá třeba taky nějaký sdělení, je to dobrej průvodce. A výběr autorů reflektuje podstatnou část scény. Respekt především !!!

skopy
9. 12. 2009, 17:50:49
žádnej šlágr za ty prachy, chybí to mu drive a řidítka! jakoby tvůrce knihy nevěděl jestli hovězí nebo vepřový anebo skopoví.

tomáš hálek
3. 12. 2009, 15:10:27
Shit,sračka,peeters má bohužel pravdu,zbytečnej titul,tohle je fakt vo hovně!!!!!!!!!!!!!

peeters
2. 12. 2009, 09:00:05
Úplně zbytečnej titul, pan Nakladatel si může mnout ruce, 30 prodaných, 470 zbylých může věnovat dětem na školní sběr. Ta kniha nemůže zaujmout pár textíkama, myslím si že pán nakladatel to může zabalit. Někde za tratí si dát retečko, lok z placatice... a jít dělat něco užitečnějšího. Škoda peněz, už i já tuhle hroznou knížku daroval jedné holčičce do školního sběru. jedný