V.A.

V.A.

Vy jste to nevěděli?!

autor: peacer | 1. 12. 2009, 07:03:44 | návštěv: 4575 | reakcí: 13

Zpod „hora kerkonošských" se do světa vydal další punkový „almanach" undergroundového nakladatelství Tarantino a Čert nazvaný Vy jste to nevěděli?!, který se tak stává součástí volné trilogie zahrnující první knihu Smradi, kterým všechno vadí (2007) a Asi jsme byli z jinýho těsta! (2008). Grafická úroveň nové knížky určitě stoupla, což se však nedá říct o té jazykové. Aniž by byl čtenář kdovíjaký jazykový purista, desítky absentujících čárek opět nemilosrdně bijou do očí a pečlivější jazykovou korekturu by to propříště chtělo. Ale jasně, nebavíme se tady o učebnici češtiny.

Tou hlavní vějičkou je určitě rozhovor s Henry Rollinsem, i když rozsahem je to spíš pokus o rozhovor, ale možná jen Rollins zrovna v době rozhovoru neměl na povídání náladu... Zatím je to však nejlepší pozvánka na jeho únorové talk show a Radim Řezníček si za odvahu „mistrovi" zavolat, zaslouží uznání. Vždyť to není tak dávno, co Rollins na koncertech pro radost máchal svojí ocelovou pěstí po lidech v prvních řadách, ale tyhle časy už jsou asi definitivně pryč. Rozhovor doplňuje několik překladů Rollinsových textů charakteristických sebemrskačstvím a potlačovanou zlobou: „je mi špatně z toho, že jsem tak zlý / z toho co jsem býval a co jsem viděl / od vrcholu na dno, jsem odporný".

Náplň nové knihy tvoří tradičně hlavně rozhovory, poezie se ze stránek „almanachu" definitivně vytratila a větší prostor dostaly písňové texty zpovídaných hudebníků. Vydavatel se tentokrát žánrově soustředí výhradně na punk, takže rozhovor s Jiřím Bílým, někdejším kytaristou Kurtizán z 25. Avenue, do konceptu nové knihy moc nezapadá. Bílý je v současnosti folkovým hudebníkem a taky autorem textů na jakési poslední desce Ilony Csákové (prý je to zpěvačka a dokonce dělala porotce v nějaké Superstar). Písňové texty Jirky Bílého vzdáleně připomínají táborákovou poetiku Honzy Nedvěda a je tu asi předpoklad, že cílový čtenář almanachu Vy jste to nevěděli?! je tolerantní a překousne leccos: „Víš holka znám všechny ty věci / co tě trápí když nemůžeš spát a nic už není jak dřív / myšlenky jak splašený koně chtěj se do běhu dát / a jeden z nás jim už kýv."

Volba osobností by však přece jen mohla doznat nějaké změny, stejně jako loni je například zpovídán Jerry Machek z SPS, tentokrát na téma nového alba Století chaosu. Zato rozhovor s Jaro „Leďo" Lederleitnerem (Paradox, Zóna A a další), „legendou slovenského punku" už je klasika pro všechny vyznavače (a nutno přiznat i pamětníky) punku. Leďův nadhled je v tom všeobecném mudrování o punku docela občerstvující a je znát i z několika jeho otištěných textů, tak třeba ukázka z textu Pán Tau: „Išel raz po ulici / proti nemu chlapíci / klobúčiky jako on / všakboli v bieľom, nie v černom. Veselo ich pozdravil / hneď prvý ho palicou dorazil / tentokrát náš všadebol / zmenšiť sa už nestihol." Jestli něco stojí za pozornost, pak je to rozhovor s „kmotrem CZ punku" Petrem Růžičkou, manažerem punkových kapel se svéráznou filozofií: „Kdybych byl pan solidní, tak by asi nic nebylo, ne asi, ale určitě by bylo hovno." Čtenář se od pana Růžičky dozví, jak to bylo v 90. letech s jakousi švýcarskou kapelou, která nedostala zaplaceno tolik, kolik měla nasmlouváno, jak to vypadá s druhým ročníkem festivalu PUNK AID CZ, proč je Šanov 1 nepunková kapela nebo co údajně dělal ve svých třinácti letech Radek Šantrůček, který si zveřejněním seznamu (figuruje v nich i Růžička) spolupracovníků StB proti sobě rozzuřil část scény. Polopravdy a lži se ujasňují taky v obsáhlém rozhovoru s bubeníkem Ádou „Baudem" Vitáčkem, který odvážně tne do živého a na současném punku nenechává nit suchou.

Do literárních pokusů se tentokrát zapojil jen vydavatel Radim Řezníček a Radek Šedivý, leader kapely Nežfaleš. Dvoustránková ukázka z údajného Řezníčkova románu plánovaného na rok 2010 nazvaná Šílenej myslivec působí odstrašujícím dojmem a jestli je celý román takhle zmateně a kostrbatě sestylizován, nečeká nás příští rok příjemný čtenářský zážitek. Ve srovnání s tím jsou texty Radka Šedivého - vzpomínka na jednoho vinohradského outsidera a „romantické" vyprávění o tom, že kopání prázdné plechovky v Riegrových sadech může změnit váš život - nádherné literární skvosty.

Vydavatel almanachu Radim Řezníček neopouští v knize Vy jste to nevěděli?! osvědčený koncept skládání mozaiky punkové prehistorie, tudíž opakující se otázky a témata rozhovorů jsou asi nutným zlem pro dobro věci. Škoda jen, že narozdíl od předchozího titulu Asi jsme byli z jinýho těsta! nová kniha nepřináší příliš zajímavých informací a její žánrový rozsah je povážlivě úzký. Cílovou čtenářskou skupinou nového titulu jsou tak pouze současní i bývalí punx, ať se to někomu líbí nebo ne.

Žánr: próza
Počet stran: 86
Vydavatel: Tarantino a Čert