Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - - - ROZHOVORY - - - - - - - - - - -

Proč ty lidi sakra alespoň nehájí svůj vlastní zájem?

Proč ty lidi sakra alespoň nehájí svůj vlastní zájem?

Damage Done Records

autor: horovic | 28. 12. 2009, 13:59:16 | návštěv: 3982 | reakcí: 0

Popište historii vzniku Damage Done, jaké byly ty úplné  počátky? Vím, že Tomáš nebyl v téhle branži nováčkem...

Tomáš: Prvním impulzem k založení labelu Damage Done Records byl premiérovej koncert Guided Cradle v Praze na 007. Bez většího rozmýšlení jsem za klukama po koncertě zašel a nabídnul jim vydání desky. Vůbec, já nerad o věcech přemýšlím. Dám spíš na pocity (což má občas katastrofální následky) a Guided Cradle mi vnukli představu o labelu, kterej by byl víc funkční než Hopewell Records, kterej jsme dělali s Ondrou Benešem.

Damage Done Records děláte dva - funkce máte nějak rozdělené nebo oba děláte, co je zrovna třeba? Je dva ideální počet na domluvu a spolupráci nebo byste někoho přibrali, kdyby se naskytla možnost?

Tomáš: Já jsem prezident labelu a Petr je výkonný ředitel. Já přicházím s nápady a Petr je realizuje. Je totiž o hodně šikovnější než já a o hodně víc matematik. Jsme 2 a za sebe můžu říct, že jsem spokojen. Nejsme schopni pořádně uživit ani sami sebe, takže zatím o třetí osobě neuvažujeme, možná v budoucnu.

Petr: Tomáš je často na turné, já jsem víc v Praze, formálně jsme si nic nerozdělovali, vyšlo to ze situace. Kolik lidí je ideální na domluvu nevím, ale my dva máme o labelu podobný představy, takže není problém se domluvit.

Jak vybíráte médium pro konkrétní kapelu? Modern Crimes vyšli na CD i vinylu, Seasick jen na vinylu. Je dneska znát, že hlad po vinylech je větší nebo je ten zájem přibližně stejný i v průběhu let?

Tomáš: Mezi Modern Crimes a Seasick uběhla nějaká doba a předpokládali jsme, že Modern Crimes budou jezdit turné, což se od vydání releasu nestalo. Proto jsme vydali jak LP, tak CD. U Seasick se jednalo o dosavadní diskografii a věděli jsme, že materiál z desky dáme volně ke stažení, tudíž jsme skončili u LP. Není za tím nijak promyšlená strategie. Pokud budu mluvit za sebe, kupuju si vinyl. Znám spoustu lidí, kteří to mají stejně, ale pokud mám mluvit obecně, pak pozoruju úpadek. Lidi se radši oblíkaj.

Osm lisů během dvou let, jestli dobře počítám, to je slušná cifra. Jak to jde s prodejem a jaká cesta je nejlepší? Přes net nebo na festivalech?

T&P: No, s prodejem to není žádná sláva. Buď vydáme kapely, který se hned rozpadnou (The Versus Project, Honour Among Thieves) nebo takový, který nejezdí turné (Modern Crimes, Criminal Element - jejich desky se prodávají hlavně na turné Misery Index). Nejlíp se asi prodávají Guided Cradle, Flowers For Whores a Seasick, pak Lahar. Obecně nejvíc prodáváme na koncertech zmíněných kapel.


Pořád platí, že vydáváte desky kapelám, se kterýma se dobře znáte a máte k nim jiný vztah než jen „pracovní"? Co je v plánu v nejbližší době?

T&P: Pravidlo - vydávat desky jen kámošům nebo známým - jsme porušili s Modern Crimes a Seasick, kteří nás oslovili sami. Plány máme, ale když je tady uveřejníme, tak se to podělá, takže se nechte překvapit.

Jaké sou vaše vedlejší aktivity a kolik času zabírá běhání kolem DDR? Jak dlouho vypadá taková příprava desky od začátku až do finále?

Tomáš: Já jenom sedím a házím nápady do koše, veškerou práci odvádí Petr.
Baví mě telefonovat a zaměstnávat lidi okolo sebe. Sám jsem v oblasti grafiky a věcí okolo analfabet. Větší plány, kterejch mám plnou hlavu, většinou končí u nedostatku financí. Pořád mě baví chodit na koncerty a hrát v kapele, ale to mě moc neuživí.

Petr: Běhání kolem DDR teď zabere v průměru tak 2-5 hodin denně, což je trochu komplikovaná doba. Práce chvilku není vůbec a pak je jí hrozně moc. Střídání těhle dvou fází má zřejmě pomoci našemu (já + Tomáš) porozumění v tom, co znamená "chaos".  Je to málo práce  na plnej úvazek a moc na to, věnovat se tomu po celym dni v práci. Tak to určitě nemůže zůstat dlouhodobě, teď je to jak mince letící vzduchem, která se při dopadu zastavila na hraně a chystá se překlopit na jednu, anebo druhou stranu. Sám nevím, na kterou to bude.

Co vás oslovuje z tuzemské scény? Vydali jste Lahar, ale kromě „rodinných" FFW se soustředíte spíš na venkovní kapely... Jaký poměr je prodaných desek u nás a těch, co jdou ven?

Tomáš: Baví mě specifický styly a přiznám se, že z Česka mě baví málo kapel. Nechci tvrdit, že tu žádný nejsou, ale nebaví mě hudebně. Z kapel, který jsou funkční a nečerpaj ze zašlý slávy, mám rád Mother, Gride, Lahar, Radiolokátor, Malignant Tumour, Guided Cradle, Fénix II., teď jsem se zamiloval do Avenger, 5 Seconds to Leave, See You In Hell mě překvapili v Motoráji s Bandanos, až na ty kecy Brno vs. Praha - to už mě unavuje. Dneska jsem slyšel song od BOB, což je nová thrash kapela Benyho z Action, Harveyho ze Still Strong a je to jízda! Metal core je v Česku tragickej. U všech mladších kapel neexistuje punk postoj a poslouchat kopie As I Lay Dying je fakt nuda.

Petr: Uffff, tohle mi nikdy moc nešlo, tak prostě nahodím pár jmen, na který si zrovna vzpomenu: Mother, Gride, Flowers For Whores, Radiolokátor, Lahar, Malignant Tumour, Gospel Of The Future, poslední deska See You In Hell (splitko s Crow, mazec!!), poslední deska Sporto (texty!), (nevím jestli už vydané) EP Nullus Sum...

Seasick vyšli jen na vinylu, ale zároveň si desku v mp3 může zájemce stáhnout u vás na webu. Znamená to, že ten, kdo desku bude chtít, protože je fanda do asfaltu, ten si ji koupí tak jako tak, mp3 ho neuspokojí a ta druhá sorta, ať si to klidně stáhne, ta po vinylu stejně nikdy nešáhne?

Tomáš: Neřekl bych to líp. Nevidím důvod, proč bych měl lámat prsty někomu, kdo si chce poslechnout kapelu zadarmo. Dělám to sám a když mě kapela osloví, koupím si desku nebo je podpořím na koncertě. Konkrétně v době, která směřuje k vizi lidí pracujících pouze pro všemocné korporace, může být i taková maličkost, jako možnost dát nahrávku zadarmo, symbolická. Jsem rád, že kapely na Damage Done to cítí stejně.

Petr: Souhlas. Jinak ale hodláme dát volně ke stažení cokoliv, na co budeme mít plnou licenci a souhlas kapely. Dle názoru některejch, paradoxně těch, co na hudbě vydělávají nejvíc, to tak fungovat nemůže. Nevím jak oni, ale já si z netu mohl stáhnout každou desku, co mám doma a pár desek doma mám. Až se mě jednou někdo zeptá, co že jsem to dělal na svým labelu, tak alespoň budu moct říct, že to nezahrnovalo vyhrožování 13letejm dětem, co si na blog nahráli nějakej soubor. Svobodný sdílení informací je užitečná věc a pokud nikdo anebo málokdo respektuje autorský (anebo jiný) zákon, tak je ten zákon nadbytečná blbost a má se buď zrušit anebo přizpůsobit realitě. Bude mi líto pokud stahování sebere pár dobrejch labelů, ale i to je vývoj a všichni dobře víme, že to škodí především vydavatelům a kapelám, jejichž fanoušci stojí za prd a dobrovolně jako vyjádření podpory by si nic nekupovali.

Uvnitř hc scény se už pohybujete hezky dlouho, vidíte nějaký znatelný vývoj nebo stav je setrvalý, někteří to balí a další přicházejí? Jaký koncert a jaká aktivita vás v poslední době nadchly?

Tomáš: Nechci bejt zahořklej starej kaďour, tak si nechám vize toho, jak by se měly věci dít a jak se dějou, pro sebe. Baví mě, jakým stylem šéfujou svoje aktivity Silver Rocket, i když mě z jejich hudební produkce baví jen něco. Jsem rád, jak je postavenej systém spolupráce při děláni koncertů v Praze, ať už jde o Silver Rocket, 2 Shovels Events, Lady Apache, Mr.Banana a spolupráce s Tribem. Mám radost z toho, jak se povedl Mayday fest, naopak občas zůstanu jak přibitej k podlaze, když si přečtu názory některejch lidí "ze scény".  Občas mi připadá, že období G.W. Bushe mělo katastrofální dopad na rozhled lidí, žijících ve vedlejší ulici. Nevim, jestli málo čtou alternativní média nebo jsou jen spokojený se svým malým maloměšťáckým životem bez možnosti vidět svět v širších souvislostech.

Koncert letošního roku, na kterej do smrti nezapomenu byl: Misery Index, Inepsy, Wasted Time, Ramming Speed a Government Warning v Zoru v Lipsku. Masakrální line up na místě a s lidma, který miluju. Pak Darkest Hour na 007, The Effort V Jelení, Faith No More na Roskilde festu, Suffocation na Brutal Assaultu a Seasick na 007.

Petr: Nevím, jestli jsem ve scéně až tak dlouho, mám pocit, že bych spíš mohl psát  eseje na téma Jak dlouhá může být cesta k něčemu, od čeho nemáš po chvilce potřebu zase zmizet. Scéna je fajn, žije si svým vlastním životem, tak jako každý uskupení lidí se liší od prostý sumy jejich částí, jednotlivců. Škoda je podle mě jen v tom, že nenaplňuje o něco víc pojem "komunita" spíš než právě "scéna".

Úplne mě sebrali Neurosis v Akropoli, Darkest Hour na 007 a Aspire v Dněpropetrovsku, daleko od domova. Nadchlo mě to, že tak profesionálně zvládnutou a sympatickou akci jakou byl Mayday fest, šlo udělat na zcela dobrovolnym základě, žádný vstupy, žádný loga sponzorů, žádný poplatky a regulace stánků, žádný granty, žádný oslavný ódy na ty, kdo přispěli... jen anonymní společný "díky" do mikrofonu. Plus skvělý kapely a hezká myšlenka.

Jak se díváte na problematiku Milady, sledujete to?

Tomáš: Asi bych to nepopsal líp než Adam Nenadál na fóru Silver Rocket : "Stejně jako maj důchodci svůj klub v každý městský části  nebo zahrádkáři kolonii, zaslouží si alternativní scéna svůj squat - zadarmo a od města!!!  A ještě jedna věc, která je tady trochu v pozadí... a to je celá ta zkurvená bytová politika hl.m. Prahy v centru zejména.... radnice nám sere na hlavu! Moje prateta vystěhovaná ze svýho bytu v Celetný po 40 letech kvůli nějakejm kanclům. Polovina Prahy v rukou Italů a Rusů. Nelíbí se mi to ani trochu. Nepotřebuju přece v centru jen chodit nakupovat matrjošky, do směnárny a obcházet kavárenský židličky a sledovat prázdný baráky".

Jen se nejedná o mojí pratetu, ale mámu, který pomáhám splácet hypotéku. Nebudu se pouštět do detailů o rozdílech mezi Ladronkou a Miladou, to by ani nemělo význam. Jenom z osobní zkušenosti vím, že lidi, který obsadili dům na Albertově, chtěli dělat víc, než jen zadarmo bydlet.

Petr: Squatting nemá být "bydlení zadarmo" a jako takový je to kulturní fenomén, revitalizující opuštěné části města. A Milada i Albertov vyvolaly diskuze, které jsou smutnou sondou do maloměšťácké duše velké části české veřejnosti. Lidi, co mají hypotéku, dělí 3-4 měsíce bez práce od toho, že přijdou o všecko, ale budou do krve hájit principy, který je ožebračujou. Lidi, co mají "poctivou práci" jako dogma, celý život dřou jak koně, ale budou podporovat koncept majetkového práva, který zvýhodňuje jejich landlorda i za předpokladu, že ten nikdy nepracoval. Proč ty lidi sakra alespoň nehájí svůj vlastní zájem? Kde v lidské psychice se bere vůle obhajovat po propuštění svého únosce, jak může oběť násilí stát na straně násilníka, proč se egoista bije za prospěch většího egoisty? Je to vážně tak, že většina lidí bude podporovat pravidla, který je znevýhodňujou jen proto, že už si na ně zvykli a budou na základě toho proti každému, kdo by ty pravidla překračoval? To nechápu.

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek